‘De leerlingen bloeien op’

Britt Wadman geeft les aan de Talentenklas van het Marnix Gymnasium. De school, op steenworp afstand van diergaarde Blijdorp, biedt de leerlingen van de Talentenklas een geweldige kans. Hoe zien de lessen van Britt eruit? Wat leert ze de kinderen? Waar ligt de nadruk op? Britt vat het kort en krachtig samen: ‘Taal, taal, taal, cultuur en algemene ontwikkeling.’

‘De leerlingen in mijn klas zijn vaak de slimste van de klas van hun eigen school. Maar in de Talentenklas ervaren ze dat ze niet de enige zijn. Terwijl ze zich in groep 8 niet erg hoeven in te spannen, worden deze knappe koppen in de talentenklas uitgedaagd. Ik corrigeer hen als ze grammaticale fouten maken en zeggen: ‘die meisje’, of ‘hun hebben’. Ze ervaren dat de lat hoger ligt dan zij in groep 8 gewend zijn.’

Trump en de eigen straat

Ik begin de les meestal met de vraag wat zij hebben meegemaakt of hebben gelezen of gezien. De leerlingen noemen Trump of Mark Rutte, maar vertellen soms ook over een gebeurtenis in de straat. Ze raken ook vertrouwd met het lezen van kranten. Dat zijn zij van huis uit vaak niet gewend. Ze schrijven verslagen of houden presentaties. Ik laat de leerlingen ook kennismaken met Latijn, Grieks, een beetje Duits en Spaans, zodat zij een beeld krijgen van het onderwijs op het Marnix.’

Alle vingers omhoog

‘Aan het begin van het schooljaar is het soms muisstil in de klas. De leerlingen vinden het spannend en kijken de kat uit de boom. Maar na een tijdje komen ze los. Ze bloeien open. Als ik een vraag stel, gaan alle vingers omhoog. Ze snappen de werkwoordvervoegingen, het kofschip en de d/t kwestie. Maar ik zie ze vooral qua persoonlijkheid groeien. Hun zelfvertrouwen wordt sterker. Ze gaan erin geloven dat ze het kunnen: in dit geval naar het Marnix Gymnasium. Het is heel, heel mooi dat deze kinderen dankzij de Talentenklassen deze kans krijgen.’