‘Ga uit van je eigen kracht’

Anneloes Berends, leraar van het jaar speciaal onderwijs
14 maart 2017

Anneloes Berends is geboren en getogen in een klein dorpje in de buurt van Deventer. Het touwtje hangt daar nog daadwerkelijk uit de brievenbus. Drie jaar geleden, na enkele tijdelijke dienstverbanden, waagde ze de stap naar Rotterdam. ‘Dat was even wennen’, zegt Anneloes. Ze heeft het inmiddels geweldig naar haar zin op de A.J. Schreuderschool, een christelijke school voor zeer moeilijk lerende kinderen van 4 tot 12 jaar. Anneloes: ‘Ouders hebben me genomineerd als leraar van het jaar. Daar ben ik enorm trots op!’

De jury beschreef jou als ‘bevlogen, innovatief, nieuwsgierig, een teamplayer gericht op samenwerking, gericht op ouders. Een lerares pur sang, kampioen in differentiëren.’ Wat vindt je van dit compliment?
Het is een bevestiging. Toen ik op deze school begon was ik nog een beetje onzeker, ik moest best wennen. Aan Rotterdam, de directheid van Rotterdammers. Ik wende vrij snel en voel me nu helemaal in mijn element. Ik heb de goede keus gemaakt voor deze stad, deze school met fijne collega’s en met deze doelgroep. 

Heb je bewust voor het speciaal onderwijs gekozen?
Ja. Ik zit nu bijna negen jaar in het onderwijs. Na ruim een jaar in het regulier onderwijs kreeg ik een tijdelijk contract in het speciaal onderwijs. Ik was al snel ‘om’. Deze leerlingen ontwikkelen zich langzamer. Ze maken kleinere stapjes. Het geeft me echt een kick als het lukt om leerlingen een stapje verder te helpen.

Hoe pak je het aan? Anders gezegd: wat is je visie op het onderwijs geven aan deze leerlingen?
Voordat de leerlingen kunnen leren, moet ik zorgen dat ze gefocust zijn. Andere prikkels moeten afwezig zijn, zodat ze zich op mij kunnen richten. Pas dan is er contact. Mijn leerlingen leren langzaam en moeilijk. Tot tien tellen is, voor een aantal leerlingen uit mijn klas, een uitdaging. Daarom doen we bijvoorbeeld verstoppertje. De kinderen leren zo spelenderwijs tot tien tellen. Of we gaan rennen in de klas, maar dan moeten we eerst aftellen.

De jury is lovend over je vermogen te differentiëren. Dat klinkt een beetje abstract. Kun je een concreet voorbeeld geven?
Een van mijn leerlingen heeft problemen met slikken. Dat is erg vervelend tijdens het praten, eten, drinken en tijdens het leren. Laatst, tijdens een schoolreisje, deden mijn collega’s en ik een geweldige ontdekking. De leerling stond op de trampoline te springen en kon veel beter slikken! Daarom gebruik ik nu een trampoline in de klas. Dat helpt de leerling enorm! Zo proberen we elk kind op zijn eigen niveau aan te spreken.

De ouders hebben je genomineerd. Blijkbaar heb je een goede band met de ouders?
Die band is essentieel. We maken gebruik van het digitale heen-en-weer-schriftje: Quebble.com. Daarin staan de belevenissen van de dag, in woord en met foto’s. Dat bevordert de informatie-uitwisseling tussen het kind, de ouders en de school.

Als leerkracht van het jaar ben je een voorbeeld voor anderen. Heb je tips voor Rotterdamse leerkrachten?
Allereerst: zonder mijn collega’s op de A.J. Schreuderschool had ik deze prijs niet gewonnen. We zijn een geweldig team. Samenwerking is dus heel belangrijk. Verder zeg ik: volg je hart. Ga uit van je eigen kracht en talenten. Durf je eigen identiteit en manier van werken te ontwikkelen. Geef er zelf vorm aan.