Conferentie loopbaanleren in Rotterdam

Datum

01 juni 2017

Aanvang

13.30 uur

Eind

17.00 uur

Locatie

Hildegardis Mavo

Dit mag je niet missen als je betrokken bent bij loopbaanleren
Met loopbaanleren help je leerlingen kansrijke keuzes maken voor hun toekomst. Je stuurt ze niet, maar laat ze zien wat mogelijk is, zodat zij hun talenten en vaardigheden zo goed mogelijk tot hun recht kunnen laten komen. De gemeente Rotterdam organiseert een conferentie waar onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij loopbaanleren, elkaar kunnen ontmoeten en inspiratie kunnen opdoen. Bijzonder hoogleraar Leeromgeving en Leerloopbanen in (v)mbo aan de Open Universiteit Marinka Kuijpers houdt een lezing over het begeleiden van leerlingen in het maken van keuzes in hun schoolloopbaan. Daarna kun je meedoen aan één van de tien workshops die in twee rondes worden aangeboden.

Workshops

  1. De leerroutekaart en de Rotterdamse aanpak Loopbaanleren door Karin Lameijer gemeente Rotterdam
    Wanneer elke leerling weet waarvoor hij of zij leert, is de kans op uitval of demotivatie kleiner. Zeker wanneer het einddoel realistisch is en voldoende kansen biedt op de arbeidsmarkt; die van nu en die van de toekomst. De Leerroutekaart is een tool waarmee elke leerling, samen met zijn of haar ouders en docenten letterlijk zijn of haar eigen leerroute kan uitstippelen. Het stelt jou als docent daarnaast beter in staat individueel of klassikaal, met leerlingen en met ouders, blijvend het gesprek te voeren over de toekomst. In deze workshop maak je kennis met deze kaart en de Rotterdamse aanpak loopbaanleren. 

  2. LOB op de voorgrond door Iko Doeland en Anton Brand van RVC De Hef
    In vmbo-school Rotterdams Vakcollege de Hef vormt LOB de ruggengraat van het curriculum. Ouders, leerlingen en school hebben allen een rol in het maken van keuzes in de wereld van arbeid en beroep. RVC de Hef organiseert diverse activiteiten waarin ouders en hun kind samen in gesprek zijn over de toekomst van de leerling. Benieuwd hoe deze school dit aanpakt, welke activiteiten zij organiseren en wat jij daarvan kunt leren? Kom dan naar deze workshop. 

  3. Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam door Marina Veth van EIC
    Met de klas op excursie door de Rotterdamse haven met een bezoek aan de permanente havenexpositie? Geïnteresseerd in een  bedrijfsbezoek, gastles of gastcollege? Op zoek naar achtergrondinformatie voor een scriptie? Dat kan allemaal bij het EIC Mainport Rotterdam. De Rotterdamse haven is van groot belang voor de Nederlandse economie en welvaart. Veel jongeren in Rotterdam kennen de vele mogelijkheden die de haven hen kan bieden nog niet. En bovendien weten ze niet wat zij voor de haven kunnen betekenen, terwijl er de komende jaren juist in de Rotterdamse haven veel vraag naar goed opgeleid personeel is. over. In deze workshop informatie over de mogelijkheden van het EIC Mainport Rotterdam voor LOB voor PO en VO en verder. 

  4. Profielwerkstuk en LOB door Marianne Koot van bureau Klobt
    In de workshop ontdek je hoe je het Profielwerkstuk voor LOB kunt inzetten. Je krijgt antwoord op de vragen: hoe kan de leerling bij het maken van zijn Profielwerkstuk werken aan de vijf loopbaancompetenties? Hoe koppel je aan het Profielwerkstuk een praktijkervaring met reflectie?  Hoe kan de leerling daarbij gebruik maken van zijn Netwerkcirkel©? De antwoorden, tips en voorbeelden komen niet uit een boek, maar uit de dagelijkse praktijk.

  5. Hoe voer ik een goed loopbaangesprek met mijn leerling? Door Anna de Rijk
    Effectieve loopbaangesprekken voeren is te leren. In deze workshop een korte inleiding in hoe je leerlingen sneller kunt aanzetten tot actie. Maak jezelf vaardigere in het stellen van gerichte vragen en reflecteren met leerlingen op ervaringen. Hoe verkrijg ik meer inzicht in de praktische toepassing van de loopbaancompetenties. 

  6. Ouders en LOB: gedoe of kans? Door Annette Diender 
    Het is belangrijk om ouders te betrekken bij lob, dat is voor de Rotterdamse vo-scholen geen nieuws. Maar hoe organiseer je dat? Hoe zorg je dat de betrokkenheid van ouders een positieve impuls geeft aan lob, en lob een positieve impuls aan ouderbetrokkenheid? Recent onderzoek van Monique Strijk (vervolg op het promotieonderzoek van Mariëtte Lusse) en pilots op 12 scholen leveren nieuwe inzichten op en vooral ook praktische ideeën, die we graag met jullie delen. Hoe betrek ik ouders bij het loopbaanleren van hun kind in het VO? 

  7. Aan de slag met het loopbaandossier door ​Inez Barmentloo-de Boer en Cora Houweling van Talenteon Educatieve Uitgeve
    Het loopbaandossier is sinds kort verplicht voor alle vmbo-leerlingen. Maar hoe  krijg je je leerlingen ermee aan het werk? In ons loopbaandossier kan een leerling kiezen uit verschillende loopbaanervaringen. Bij elke ervaring helpen we de leerling te reflecteren op wat hij gedaan heeft en wat dit voor zijn loopbaansturing kan betekenen. De vragen zijn kort en bondig en er is ruimte voor persoonlijke teksten foto’s en filmpjes. Het is belangrijk om over deze ervaringen in gesprek te gaan. Daarom zijn ook de loopbaangesprekken in het loopbaandossier opgenomen. Hierbij komen alle loopbaancompetenties aan bod. Als steuntje in de rug voor de mentoren of begeleiders kunnen de door ons ontwikkelde gesprekswaaiers helpen.

  8. Lob-dossier en de intake op het mbo
    Op het vmbo werken leerlingen aan een LOB-dossier of portfolio. Dit portfolio is echter aan het eind van de 4e klas te omvangrijk voor het intakegesprek. Het papieren D-formulier of - in de toekomst - het Digitaal Doorstroomdossier in Intergrip (DDD) kunnen een mooie samenvatting en voorbereiding op het intakegesprek vormen. Wat betekent dat voor het werk van de mentor? Welke mogelijkheden zijn er om extra (ondersteunings-) informatie door te geven aan de vervolgopleiding? Ga in deze workshop met vertegenwoordigers van het MBO het gesprek aan.

  9. Welke activiteiten organiseert JINC in het kader van LOB? Door Fay Tulling van JINC
    JINC Rotterdam helpt jongeren die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. In een programma van zeven projecten, de JINC-leerlijn, maken jongeren kennis met bedrijven en beroepen en leren ze effectief gedrag voor stage en werk. JINC Rotterdam bereikt in 2016 meer dan 10 000 leerlingen. Over de verschillende projecten van JINC wordt in deze workshop iets verteld. 

  10. Het LOB-cv voor havo en vwo door de Hogeschool Rotterdam
    Het LOB-cv wordt door de leerling zelf op een digitaal onafhankelijk platform aangemaakt en beheerd. De leerling bepaalt zelf wat hij of zij van zichzelf wil laten zien aan de intakers van het hbo. Door middel van het invullen van een LOB-cv voorafgaand aan de studiekeuzecheck zal de leerling beter in staat zijn om te reflecteren op de studiekeuze en bereid zich hiermee beter voor op de studiekeuzecheck en de benodigde vaardigheden die nodig zijn in het hbo.

     

    Afsluitende borrel
    We eindigen met een borrel om elkaar beter te leren kennen.

    Aanmelden conferentie
    Deelnemen is kosteloos. Je kunt je aanmelden via loopbaanleren010@gmail.com

    Wil je met ons meedenken over loopbaanleren?
    Wil je jouw kennis en ervaring met loopbaanleren delen dan nodigen wij je van harte uit om je aan te melden voor werkgroep Loopbaanleren. In deze groep, georganiseerd door de projectleider en ambassadeurs loopbaanleren van het Rotterdamse onderwijsbeleid, wisselen wij ervaringen uit om loopbaanleren verder brengen binnen het Rotterdamse onderwijs. Je kunt je aanmelden via loopbaanleren010@gmail.com.