Ervaringsverhalen

Dominique Keupers

Dominique Keupers (27) werkt sinds vijf jaar als gymdocent op de Theresia school voor Lekker Fit! Rotterdam. Volgens haar motiveert de Lerarenbeurs leerkrachten om aan de slag te gaan met hun eigen ontwikkeling.

Met hulp van de Rotterdamse Lerarenbeurs deed zij de opleiding tot gedragscoach aan de Windesheim. Hiermee word je het aanspreekpunt op school als het gaat om gedragsproblematiek. Dominique: "Een leuke en interessante opleiding! Je leert veel over verschillende soorten problematiek en je leert van elkaar en van elkaars ervaringen. Ik breng het geleerde direct in de praktijk door bijvoorbeeld de zorgstructuur op school door te lichten. Deze opleiding heeft niet alleen een meerwaarde voor mij, maar ook voor mijn collega's. Samen kijken we met een nieuwe blik naar toekomstige plannen."


Aart van Soest

Aart van Soest (39) is docent Burgerschap en Sociaal-Agogische vakken aan het Hoornbeeck College Rotterdam. Onlangs deed hij een aanvraag voor de Rotterdamse Lerarenbeurs. Sinds 2014 volgde hij namelijk een opleiding tot contextueel hulpverlener. Een opleiding die hij graag zou willen uitbreiden met een studie persoonlijke contextuele leertherapie waarbij je op zoek gaat naar eigen leerthema's, ter bevordering van je persoonlijke ontwikkeling. Aart: "Tot mijn grote vreugde kreeg ik begin 2017 een positief bericht. Dankzij de Lerarenbeurs ben ik sinds kort gestart met leertherapie. Iets wat mij ontzettend leerzaam lijkt en waarmee ik hoop het mbo-onderwijs nog meer te verrijken."


Gerdien Madern

Gerdien Madern (32) werkt sinds vier jaar als leerkracht, sinds dit jaar voor groep 1 en 2 op basisschool Müllerpier. Momenteel volgt zij dankzij de Rotterdamse Lerarenbeurs een opleiding tot kinderyogadocent. Omdat zij het belangrijk vindt dat kinderen in een drukke stad als Rotterdam rust in zichzelf vinden. Inmiddels maakt zij regelmatig tijd voor kinderyoga en meditatie in haar groep en onderzoekt ze hoe ze haar kennis in de praktijk structureel vorm kan geven. Gerdien: "Ik vind het geweldig dat dit mogelijk is. Het is goed dat de gemeente investeert in hun leerkrachten, zodat ze ook een opleiding kunnen volgen die enigszins out-of-the-box is. Het is snel geregeld. Eigenlijk zou iedereen het aan moeten vragen."


Nadia de Rechter

Nadia de Rechter (40) werkt sinds 11 jaar als docent wiskunde. Zij geeft les op OSG Hugo de Groot. Samen met een collega volgde zij de cursus onderwijskundig leiderschap, omdat je als docent constant bezig bent om leerlingen te begeleiden én te leiden. Nadia: "Ik vind het leuk om met jongeren te werken. Eigenlijk voelt het onderwijs meer als een hobby dan werk. De Rotterdamse Lerarenbeurs vind ik een goed en noodzakelijk initiatief. Het onderwijs vraagt om up-to-date vakkennis. Sommige scholen hebben hiervoor onvoldoende budget en leraren zijn niet altijd in staat om dit zelf te financieren. Het enige wat je nu investeert is tijd en energie, over de rest hoef je je geen zorgen te maken."


Willem Freriksen

Willem Freriksen (63) is docent algemene techniek aan het Schreuder College in Slinge. Hij werkt al dertig jaar als docent. Met de Rotterdamse Lerarenbeurs volgde hij, samen met collega's, de training 'coach, een vak apart'. Zij leerden hier coachende gesprekstechnieken. De Lerarenbeurs vindt hij een goed initiatief omdat je kunt kiezen voor een opleiding die bij jouw wensen past.

Willem: "Deze training past binnen de werkwijze van de school. Ik gebruik de gesprekstechniek nu regelmatig en de leerlingen merken een verandering. Het was ook leuk om dit samen met mijn collega's te doen, we zijn er nu veel mee bezig op school en passen het direct in de klas toe. Dit is iets wat past bij onze doelgroep."