Rotterdam lanceert WTWijzer voor basisscholen

13 februari 2017

Wethouder Hugo de Jonge (Onderwijs, Jeugd en Zorg) presenteerde 14 februari 2017 aan een leerkracht van basisschool de Globetrotter de www.WTWijzer.org. De WTWijzer.org is een digitale tool, waarmee basisscholen hun route uitstippelen naar 2020 als wetenschap en technologie verplicht zijn op de basisschool.

De WTWijzer werd geïntroduceerd tegelijk met de opening van de rondreizende Shell Bright Ideas Hub op het Schouwburgplein door president-directeur Shell Nederland, Marja van Loon en wethouder De Jonge. Shell koos Rotterdam als start voor hun tour, omdat Rotterdam voorop loopt in het stimuleren van wetenschap en technologie in het onderwijs. Hugo de Jonge: ‘Onze tijd vraagt om een nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding. De maatschappij kijkt uit naar kinderen met vaardigheden als creativiteit, ondernemingszin, kritisch denken, samenwerken en ICT-geletterdheid. De stad heeft belang bij kinderen met breed ontwikkelde talenten óók in de richting van wetenschap en technologie’.

Ontwerphelden en onderzoeksbeesten

Veranderingen in de economie en arbeidsmarkt vragen om andere vaardigheden van kinderen. Zeker in Rotterdam, waar economische groeisectoren als food, life science, clean tech, offshore en maritieme dienstverlening sterk vertegenwoordigd zijn. Het zou een gemiste kans zijn als kinderen die affiniteit hebben met wetenschap en technologie niet de mogelijkheid hebben gehad dat te ontdekken. Dat begint bij leerkrachten die deze ontwerphelden en onderzoeksbeesten in hun klas herkennen en die met wetenschap- en technologielessen talenten verder helpen ontwikkelen.

Samen met schoolbesturen, pabo’s en makerspaces

De WTWijzer.org helpt leerkrachten en directeuren om te starten met wetenschap en technologie of om dit verder te brengen binnen hun school. Er staat onder andere een simpel stappenplan in voor het inpassen van wetenschap en technologie in het bestaande lesprogramma op basis van vragen als ‘Moeten alle leraren dit kunnen geven?’ en ‘Kiezen we een bestaande methode of ontwikkelen we zelf een programma?’ Eigenlijk vragen die scholen stellen om een visie op wetenschap en technologie voor hun school te bedenken. De WTWijzer.org is ontwikkeld door de gemeente in samenwerking met Rotterdamse schoolbesturen, pabo’s en makerspaces.