Wartburg College

Sam de Visser van het Wartburg College:
“Onze directie maakt zich sterk voor de Maatschappelijke Stage”

Verantwoordelijkheid leren dragen. Iets doen voor je medemens. Het zijn de hoofddoelen van de Maatschappelijke Stage (MaS), legt Sam de Visser uit tijdens een bezoekje aan het Wartburg College, locatie Guido de Brès in IJsselmonde. Sam is overkoepelend MaS-coordinator van vijf vestigingen van het Wartburg College in Rotterdam en Dordrecht. Sam en zijn collega-MaS-coördinatoren op locatie Guido de Brès, Martin van de Spek (mavo) en Marijke van Tilburg (havo) zijn vurig voorstander van de MaS op hun school.

Het Wartburg College biedt alle schoolsoorten in het voortgezet onderwijs aan en heeft als reformatorische school een herkenbaar signatuur. Sam vertelt hoe de MaS op de Guido de Brès is ontstaan: “In 2005 werd dit nieuwe schoolgebouw opgeleverd. In dat cursusjaar organiseerden we voor het eerst een project in VWO-4: geld inzamelen voor een weeshuis voor kinderen met AIDS in Burundi. De leerlingen mochten zelf bepalen hoe ze dit gingen doen. Het project werd een succes, was leerzaam voor zowel de leerlingen als de school, maar het bleek bijzonder bewerkelijk. We besloten het in het vervolg anders aan te pakken en het meer buiten de school te zoeken. Een goed voorbeeld daarvan zijn de activiteiten voor bewoners van de seniorenflat tegenover de school. Om de band met de bewoners en buurt te versterken organiseerden we een kerstmaaltijd. Dat werd een doorslaand succes, zowel voor de ouderen als voor de leerlingen en de school. In de loop der tijd is er voor hen ook een ict-cursus geweest, ouderengym en de bewoners krijgen jaarlijks een uitnodiging voor de avond van de profielwerkstukpresentaties.”

Kennismaken met een andere wereld

Een dergelijke samenwerking is er ook met een zorgcentrum in Ridderkerk, de Riederborgh, onder de noemer ‘Maatjesproject J&O-maatje’. Sam: “Daarbij wordt een jongere aan een oudere gekoppeld en worden er gezamenlijke activiteiten georganiseerd, zoals een levensboek van en voor de ouderen maken, bezoekjes aan de school en musea en wandelingen.”

Williane vertelt over haar stage

Willianne van Asperen is een van de leerlingen die onlangs hieraan meedeed. Williane vertelt over haar ervaringen: “Ik ging op bezoek bij een oude mevrouw. Ze was erg eenzaam. Haar man had Alzheimer en ze kreeg nauwelijks bezoek van haar kinderen of familie. Ik vond dat heel zielig. De bedoeling was dat we samen dingen zouden doen: wandelen, een museumbezoek of iets anders. Maar… het klikte in het begin helemaal niet! Ik ben gelovig, zij wilde daar niets mee te maken hebben. Ze kwam uit een ander milieu. Dat was voor mij nieuw. Gaandeweg konden we steeds beter met elkaar overweg en er groeide een band. Ik heb veel geleerd van het contact met haar, ik kwam in contact met een heel andere wereld. Na mijn stage heb ik helaas niets meer van haar gehoord. Ik maak me wel zorgen om haar. Misschien is ze verhuisd, of er is iets ernstigs gebeurd. Dat zou ik wel willen weten’, zegt Willianne. Sam zegt tegen haar: ‘Dat gaan we uitzoeken, ik zal contact opnemen met de Riederborgh en nagaan hoe het met die mevrouw is.”

De MaS hoort er gewoon bij

Toen de verplichting verviel om als school een MaS te organiseren, besloot het Wartburg College er mee door te gaan. Want, zegt Sam: “De MaS biedt onze leerlingen de kans om de eerste stappen te zetten buiten hun vertrouwde, kerkelijke omgeving, zoals de ervaring van Willianne laat zien. Maar vooral: met de MaS kunnen wij als school iets bijdragen aan de maatschappij. De MaS hoort er wat ons betreft gewoon bij. Onze directeur Richard Toes maakt zich sterk voor de Mas. Op onze school, maar ook daarbuiten is hij een ware ambassadeur van de Mas.”

Inbedding en uitvoering

Marijke klapt haar laptop open en legt uit: “Het aantal stagelocaties voor de MaS is in de loop van de jaren sterk gegroeid. Jaarlijks doen zo’n 300 leerlingen hun MaS, dat kun je er als docent niet een beetje bij doen, maar vraagt een inbedding in de school, ook betreffende de administratie. Via dit digitale formulier houden we de MaS van de leerlingen bij: de aanmelding voor de stage, het verdere verloop, de verslaglegging en contactgegevens van de stageplek. Dit formulier is via het interne systeem in te vullen en in te zien. In één oogopslag zijn de gegevens omtrent de MaS inzichtelijk.”

Verantwoordelijkheid dragen

De 300 leerlingen doen hun MaS bij de meest uiteenlopende organisaties en instellingen. Een mooi voorbeeld geeft Friso. De vwo-leerling vertelt enthousiast over zijn MaS: “Een familielid was vrijwilliger bij de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij). De KNRM wordt volledig gerund door vrijwilligers. Ik draaide enkele dagen mee, onder andere tijdens een proefvaart en het maken van een film over een in scene gezette reddingsactie. Ik deed van alles: schoonmaken, meehelpen tijdens de testvaart en allerlei klusjes. De mensen van de KNRM namen mij heel serieus. Ik droeg verantwoordelijkheid. Ik heb geleerd dat wat ik doe gevolgen heeft voor anderen. Ik heb er ontzettend veel van opgestoken en ik heb de KNRM die dagen kunnen helpen.”