‘Waardering is het sleutelwoord’

Manja Jasperse, leraar van het jaar MBO 2016
31 maart 2017

Een beetje onconventioneel is ze wel, mbo-docent Engels en Maatschappijleer Manja Jasperse. De jury van Leraar van het jaar beschrijft haar als ‘af en toe grenzeloos’ en een ‘echt Rotterdam-boegbeeld van het onderwijs’. Manja is een voorloper in het gebruik van de sociale media. Ze appt volop met haar leerlingen en heeft haar eigen Youtube-kanaal. Manja boekt ‘verbluffende resultaten’, aldus de jury. Bijna al haar leerlingen halen hun diploma. Hoe doet Manja dat?

Wat is je achtergrond?
Ik heb elf jaar in de horeca gewerkt. Ik had drie cafés in hartje Rotterdam. Het waren geen trendy gelegenheden, maar gewone kroegen voor de mensen uit de buurt. Daar heb ik heel wat dagelijkse problemen en sores gezien en aangehoord.

Nu geef je als voormalige kroegbaas les aan het mbo. Komt je levenservaring je van pas?
Ik zeg weleens: mijn leerlingen zijn de kinderen van mijn toenmalige klanten. Ik ken de thuissituatie van veel van mijn leerlingen. Die is niet altijd even rooskleurig. Leerlingen hebben vaak kleine of grotere problemen.

Voor veel docenten is het binnendringen van de straatcultuur in het onderwijs een heikel punt. Hoe ga jij daarmee om?
Mijn leerlingen leren voor een beroep in de bedrijfsadministratie. Het gaat erom dat zij weten hoe ze zich moeten gedragen op de werkvloer. Ik maak er geen punt van dat ze in de klas een petje op hebben of hun jas aanhouden, als zij zich tijdens hun stage maar netjes kleden en zich goed gedragen. Ik relativeer het gedrag en uiterlijk van de leerlingen: ik had vroeger paars haar, deze leerlingen dragen een petje. Het hoort bij de levensfase van deze leerlingen.

Die smartphones in de klas, vind je dat niet vervelend?
Nee. Smartphones geven juist mogelijkheden voor het onderwijs. Ik maak er volop gebruik van. Er staat veel informatie op internet die de leerlingen via hun smartphone kunnen bekijken. Ik heb een eigen Youtube-kanaal: jufjasperse. Hartstikke handig. De leerlingen leren graag op die manier. Daarnaast heb ik intensief contact via whatsapp. Het vergemakkelijkt de communicatie. Er liggen talloze mogelijkheden waar ik graag gebruik van maak.

Vertel eens wat meer over hoe je Youtube gebruikt?
Via mijn Youtube-kanaal doen de leerlingen opdrachten, zoals een gesprek in het Engels. Ik kan ook zien of en wanneer ze zijn ingelogd. Het is dus niet vrijblijvend, maar een geborgde vorm van onderwijs op afstand. 

Je werkt met ziel en zaligheid aan de toekomst van je leerlingen. Wat is jouw drijfveer?
Ik hou echt van deze leerlingen. Ze zijn wat harder en grover in de omgang dan wij vroeger, maar er is niks mis met deze generatie. Deze leerlingen zijn de toekomst. Ik probeer hen te treffen in hun belevingswereld. Bovendien leer ik veel van mijn leerlingen: ze zien alle media, er speelt veel in de wereld en ze weten veel. Ik laat mijn waardering blijken. Dat pikken ze op. Wederzijdse waardering is de sleutel.