Miriam Reeders

“Een leerkracht is geen informatieverstrekker”

Miriam Reeders

 

“Ik was geen onbeschreven blad toen ik vijf jaar terug voor de klas ging staan. Tot mijn 37e heb ik talloze kunstprojecten georganiseerd en uitgevoerd. Ook in het onderwijs. Denk aan workshops en kindervoorstellingen. Toen vond ik het tijd voor wat anders”, zegt Miriam Reeders. Zij eindigde in de top 3 van beste leraren speciaal onderwijs 2017. “Mijn oog viel op een traject ‘hij-instromers’, bedoeld voor mannen. Ik dacht: alleen voor mannen? Daar ben ik het niet mee eens, ik wil ook meedoen! Na een sollicitatie werd ik toegelaten en werd het weer gewoon ‘zij-instromers’. Zo ben ik: ik zoek niet de makkelijkste weg, maar de beste weg. Dat geef ik mijn leerlingen ook mee. Ik werk in het speciaal onderwijs. Ik heb een zwak voor leerlingen die niet zo handig zijn of verkeerde keuzes maken. Of om welke reden dan ook in het speciaal onderwijs terecht komen. Het zelfvertrouwen van mijn leerlingen is zó broos. Daar wil ik wat aan veranderen. En dat doe ik op mijn manier.

Ik ben trouwens gek op fietsen, daarom zitten we hier bij Coppi op de Bergweg. En ze hebben onwijs lekkere koffie!

De leerkracht als informatieverstrekker? Die opvatting vind ik volstrekt achterhaald. Ik werk aan zelfvertrouwen en het versterken van het zelfbeeld van mijn leerlingen. Voor elke leerling is er een stip aan de horizon waar zij naartoe kunnen werken. Weten ze niet welke stip, waar die staat, of hoe je die moet bereiken? Dat uitzoeken, dat is onderwijs! Een klas wilde laatst naar de dierentuin. Ik zei: prima, maar ik heb daar geen geld voor. Jullie moeten dat zelf organiseren. Zo besloten ze een goede brief te schrijven naar de directeur. Wat moet erin staan? Hoe formuleer je de zinnen? Dat was enorm leerzaam. Ze bakten ook nog een taart. We waren welkom in de dierentuin. Doel bereikt! En het geloof in eigen kunnen kreeg een flinke boost. Ik geloof in deze werkwijze, waarbij ik als leerkracht veel vrijheid krijg. Mijn directie steunt mij hierin. Ik ben dit aan het uitwerken tot een plan en pilot. Ik zeg tegen mijn leerlingen: ik ben de beste juf van Rotterdam. En jullie zijn de beste leerlingen. Jullie zijn speciaal geselecteerd om bij mij in de klas te komen. Als ze daarin geloven is de eerste stap gezet.”