Semihanur Özan

“Ik begrijp mijn leerlingen, hun situatie, hun gevoel, hun onzekerheid. Geloof me, zelfvertrouwen is de sleutel”

Semihanur Özan

“Elke dag zeg ik tegen mezelf: kijk blanco naar je leerlingen. Want elke dag is een nieuwe dag. Lukte het gisteren niet met rekensommetjes of met lezen? Vandaag misschien wel. Had een leerling een slecht resultaat? Vandaag gaat het beter”, zegt Semihanur Özan, leraar op de Islamitische basisschool Ibn-I-Sina en Leraar van het Jaar Rotterdam, in de categorie basisschool.

“In het onderwijs plakken we veel te snel etiketten.... Een etiketje op gedrag, een etiketje op de emotionele ontwikkeling, op intelligentie. Veel belangrijker dan die etiketjes is de band die ik heb met mijn leerlingen. Dat stimuleert ze, ze voelen zich gesteund. Ze mogen zijn wie ze zijn. Ik zeg tegen hen: ‘in je hoofd zit een doosje met informatie. We gaan dat doosje openmaken. Lukt het niet? Niet opgeven! Zet door, toon veerkracht. We gaan er morgen mee verder.’ Zo stel ik doelen, wil ik achterstanden wegwerken. Stapje voor stapje komen we verder. Dat doosje krijgen we uiteindelijk open en die informatie komt eruit. Mijn vastberadenheid om door te zetten en niet op te geven komt door mijn eigen verleden. Op school kreeg ik te horen: ‘Havo? Dat kun je niet aan. Hbo? Dat gaat ‘m voor jou niet worden Semihanur’. Maar ik zette door. Pas toen ik na het mbo op de pabo zat ging ik écht in mezelf geloven. Dat diploma heb ik behaald. De ontwikkeling die ik zelf heb doorgemaakt wil ik meegeven aan mijn leerlingen. Daarom is leerkracht zijn een prachtig vak. Vooral in Rotterdam. Ik begrijp mijn leerlingen, hun situatie, hun gevoel, hun onzekerheid. Geloof me, zelfvertrouwen is de sleutel.”