Accent lerarenteam

“We komen van ver”

Lerarenteam Accent Delfshaven

“Trots, dat ben ik”, zegt Nikki de Geus, docent algemeen vormend onderwijs en mentor aan praktijkschool Accent Delfshaven. “Trots op het team, trots dat we tot de beste drie van Rotterdam behoren.” Het lerarenteam Accent Delfshaven eindigde in de top 3 van beste lerarenteam van 2017.

“Een geweldig compliment voor het hele team en het is terecht”, geeft Nikki aan. “Ik kwam hier als onervaren docent binnen. De Randstand was nieuw, Rotterdam was nieuw, ik had net een jaar ervaring met praktijkonderwijs en ook de leerlingen moest ik leren kennen. Maar het team heeft mij geweldig opgevangen, ondersteund en geholpen. Ik voelde me direct welkom en geaccepteerd. Daardoor kon en kan ik groeien als docent. Dat is tekenend voor het klimaat op school, ook naar de leerlingen toe: open, met respect naar de ander.”

Jimmy Martina, gymdocent en leerlingen-bemiddelaar, beaamt dit. “Ook ik voel trots en waardering dat we onze leerlingen het beste proberen te geven. Onze leerlingen hebben speciale aandacht nodig. Hun sociale omgeving is soms ingewikkeld of zelfs problematisch. Leerlingen vragen bevestiging, waardering en respect. Je moet ze leren kennen, de relatie is enorm belangrijk. Maar als leerlingen zien dat je als docent oprecht geïnteresseerd bent en er voor hen bent, dan gaan ze voor je door het vuur. De diversiteit is groot, dus we moeten individueel maatwerk leveren. Dat lukt alleen omdat het team staat als een huis. Soms stapt een ex-leerling na jaren spontaan de school binnen. Ze willen laten zien dat ze het hebben gered in de maatschappij. Als ondernemer, of ze hebben een leuke baan. Laatst kwam een oud-leerling langs: een van de leden van een bekende Rotterdamse rapgroep. Een geweldig rolmodel voor onze leerlingen”, aldus Jimmy.

“Trots, dat voel ik ook, zeker. Maar ik beschouw de waardering voor ons team vooral als een bekroning op ons werk. Want onze school komt van ver, heel ver”, legt directeur Coen van Noordwijk uit. “Accent Delfshaven is ontstaan toen we in 2014 samengingen met het Overschie College. Alles ging op de schop: werkwijze, visie en organisatie. Functies en taken werden herverdeeld, docenten vertrokken. Anderen kwamen, zoals Nikki en acht andere collega’s. Dat ging niet zonder slag of stoot. Veranderingen kunnen een behoorlijke impact hebben. We bundelden de kracht van de twee teams en zetten al snel de weg omhoog in. Dat bleek in 2016, toen we het predicaat Excellente school kregen. Het kan altijd beter. Daarom gaan we werken aan ouderbetrokkenheid, het vergroten van kansen voor kansarme leerlingen: ook als zij van school zijn, in samenwerking met anderen.”