Adjunct-directeur Janneke: “De werkdrukverlaging geeft leerkrachten meer werkplezier en meer tijd voor groei en ontwikkeling.”
“De werkdrukverlaging geeft leerkrachten meer werkplezier en meer tijd voor groei en ontwikkeling.”
Janneke Oudshoorn, adjunct-directeur Zalmplaatschool
“Wij omarmen innovatie op basis van evidence based wetenschappelijk onderzoek”, vertelt adjunct directeur Janneke Oudshoorn die samen met directeur Nico Bakker aanhanger is van Slim Organiseren. “Als je niets doet en hetzelfde blijft doen, kom je niet verder. Daarbij kun je niet alles doen, maar moet je keuzes maken. Voor het kind, voor de leerkrachten en passend bij jouw identiteit, visie, normen en waarden. Doe weg wat niet werkt en ga met de tijd mee. Leerkrachten willen niet meer van 8 tot 6 werken en ze willen zich verder ontwikkelen. Vandaar dat wij ze expertschap bieden in onder meer woordenschat, rekenen, wereldoriëntatie/ICT, gym of het pedagogisch klimaat. Daar profiteren de kinderen ook van. Met de tijd meegaan betekent voor ons snijden in vergadertijden, ouderavonden onder schooltijd, goed onderwijs op afstand en het inzetten van een pedagogisch medewerker van de BSO als eventmanager. We moeten de werkdruk verlichten en die noodzaak groeit nu tot iets moois.”
Gelijkwaardig samenwerken
“De samenwerking met BSO en kinderopvang van KindeRdam in de wijk is er al enkele jaren. We zijn een Integraal Kind Centrum (IKC) in wording en de inzet van een pedagogisch medewerker heeft de IKC-vorming een boost gegeven. Die samenwerking is een zoektocht, waarbij je soms de verkeerde afslag neemt. Het vraagt leiderschap met lef van beide partijen. In het begin valt het wij-zij denken op: school en BSO zijn twee verschillende organisaties met twee verschillende culturen. Het kost tijd om de eigen belangen los te laten en gelijkwaardig samen te werken aan een gedeelde visie.”
Doorbreek wij-zij denken
“We hebben pedagogisch medewerker Ana Lopez Reyes sinds augustus 2020 officieel ingehuurd als eventmanager. Naast haar contract bij KindeRdam heeft ze een benoeming van 0,1 ft op Zalmplaatschool, een dagdeel per week. We zien de verbinding tussen BSO, kinderopvang en de school groeien en de inhoudelijke samenwerking als IKC krijgt steeds meer vorm. Ik denk dat je door concrete en succesvolle acties als dit het wij-zij denken doorbreekt. In het begin was het Ana van de kinderopvang en nu is het Ana van ons.”
Kinderen en ouders blij
“Het eerste grote evenement dat Ana voor ons organiseerde, was het Sinterklaasfeest. En voor een school met 540 leerlingen is dat nogal wat. Het was echt super, mede dankzij Ana en onze actieve Ouderraad. We zetten de eventmanager ook in voor schoolreisjes, loopbaanoriëntatie, uitjes en feesten. Ana heeft in korte tijd goede contacten met de ouders en ons team opgebouwd. Natuurlijk kijken sommige leerkrachten eerst de kat uit de boom, maar het vertrouwen groeit, als ze zien dat de activiteiten goed zijn georganiseerd en dat kinderen en ouders blij zijn. “
Werkdrukverlaging en tijdwinst leerkrachten
“We profiteren enorm van haar werk. De kwaliteit van de activiteiten gaat omhoog. Ana is een echt organisatietalent en ze heeft als eventmanager de tijd en de deskundigheid om er iets leuks van te maken. Daarnaast levert het tijdwinst op voor leerkrachten. Op jaarbasis besparen ze veel uren aan vergaderen en organiseren, vaak ook niet hun favoriete bezigheid. De leerkrachten kunnen zich op hun vak concentreren: lessen voorbereiden, leerlingen met achterstanden of rugzakjes begeleiden en leren van elkaar. De werkdrukverlaging geeft leerkrachten meer werkplezier en meer tijd voor groei en ontwikkeling. En zoals ik al aangaf: de verbinding tussen BSO en school is sterker geworden. We hebben bijvoorbeeld ook de kinderopvang bij ons Sinterklaasfeest betrokken en we zijn met groep 8 voor loopbaanoriëntatie naar de Kinderopvang geweest. Op dit moment hebben we geen leerkrachtentekort en nul uitzendkrachten in dienst. Dit geeft continuïteit, rust en welzijn voor leerkrachten en kinderen. Op ruimtegebrek na gaat het goed met de school: we hebben geen uitstroom en zitten ruim boven de gemiddelde score bij de Cito-toets.”
Begin klein, breidt dan uit
“Of ik advies heb voor andere scholen en BSO’s? Het begint bij de directie. Slim Organiseren doe je altijd vanuit een visie: daarmee geef je de richting aan die je met de school op wilt. Als directie heb je vervolgens je team nodig, dus betrek je mensen erbij. Maak duidelijke keuzes in wat je wel en vooral ook wat je niet meer doet. Als je pedagogisch medewerkers van de BSO inzet, begin dan klein, leer, pas aan en als het goed bevalt, ga je uitbreiden. Kijk naar wat er goed gaat en niet naar belemmeringen. Bij ons is het succesvol, dus ik verwacht dat we meer pedagogisch medewerkers voor andere taken gaan inzetten.”