Ahmet Dikbas, genomineerd Leraar van het Jaar 2018, categorie mbo
Ahmet Dikbas groeide op in Crooswijk. Dat heeft hem gevormd. “Ik was een Crooswijks boefje. Vanuit het vmbo ben ik omhooggeklommen, ik kreeg huiswerkbegeleiding en ging van de havo naar het hbo. Nu sta ik voor de klas en ben ik een rolmodel voor mijn omgeving en mijn leerlingen. Rolmodel zijn is volgens mij de zesde taak van de leraar.” In 2018 is Ahmet genomineerd voor de verkiezing Leraar van het Jaar in de categorie mbo.
Docent maatschappijleer en burgerschap Ahmet Dikbas: “010 is de wereld in een notendop”
“Elke dag rij ik vanuit Noord naar mijn school aan de Rosestraat op Zuid. Ter hoogte van de Oude Haven word ik een beetje wakker en dan rij ik over de Willemsbrug. Aan de overkant, op Zuid, laat Rotterdam zijn andere kant zien. De Kop van Zuid? Voor sommigen is het de Kont van Noord. De problemen op Zuid zijn groot. Dat zie ik terug in mijn klassen. Eén op de vier leerlingen groeit op in armoede. Mijn grote uitdaging is om ook hen te helpen volwaardige Rotterdammers te worden. Wereldburgers. Want dat zijn Rotterdammers. Rotterdam is de wereld in een notendop.”
Lastige en actuele onderwerpen
“Tijdens de lessen praten we over lastige en actuele onderwerpen. Zoals terrorisme, discriminatie en gentrificatie. Veel studenten hebben het gevoel dat ze de stad worden uitgewerkt en plaats moeten gaan maken voor de mensen met hogere inkomens. Dit speelt enorm. Bij het bespreken van dit soort thema’s gaat het om mijn basishouding: ik stel studenten in staat zichzelf bloot te geven in de klas, zodat hun denkbeelden naar boven komen. Alleen dan heb je een burgerschapsles die verschillen zichtbaar maakt. In samenspraak met de klas stel ik gedragsregels en fatsoensnormen op. Geen mening is te gek, zolang studenten zich houden aan de afgesproken regels.”
Blik op de toekomst
“Waar we nu staan, de Oude Haven, het Witte Huis, dat is een stukje geschiedenis. Dat wil ik overbrengen aan mijn leerlingen. Evenals ’40-’45, het slavernijverleden, de migrantengeschiedenis en de geschiedenis van de Rotterdamse haven. Dit zijn belangrijke onderwerpen die Rotterdam hebben gevormd en nog steeds vormen. Rotterdam verandert. Het onderwijs ook. Ik ben trots dat ik daarin een rol mag spelen.”
Tegenwoordig is er slechts een inspanningsverplichting voor burgerschapsvorming. Ahmet pleit voor bevoegde docenten die het vak geven én voor het toetsen van kennis. Wat vind jij?