‘Als docent ben je begeleider, motivator én vertrouwenspersoon voor studenten.’

Najat Ahmadi (54), docent en schoolopleider Zadkine 

‘Wat ik zelf vroeger in het onderwijs heb gemist, heeft mij naar het onderwijs gebracht. Ik miste docenten die volledig in mij en in mijn capaciteiten geloofden. Daarom wil ik studenten vooral motiveren en vertrouwen geven. Ik wil een positieve invloed hebben op hun leven en hen inspireren om hun volledige potentie te bereiken.’  

In gesprek met Najat Ahmadi. Zij werkt al 22 jaar met hart en ziel in het onderwijs, onder meer als docent en schoolopleider bij Zadkine, als adviseur Burgerschap en bij Mentoren op Zuid. 

Hoe belangrijk is een docent voor motivatie en vertrouwen? 
‘Niet ieder kind krijgt van huis uit bevestiging, motivatie en vertrouwen mee. Daarom ben ik destijds ook mentor, loopbaanoriëntatie en -begeleider en studieloopbaancoach geworden. In die functies kon ik met de zelfontwikkeling van studenten aan de slag gaan. Je biedt studenten inzicht in wie zij zijn. Mooi om van dichtbij te zien hoe studenten gedurende hun opleiding zijn gegroeid en zich hebben ontwikkeld. In de gesprekken met hun ouders geef ik deze ontwikkeling aan ze terug. Je ziet soms de verbazing en de trots: is dit mijn kind? In het onderwijs leer ik het kind op een andere manier kennen dan de ouder; in de opleiding ontwikkelen ze bepaalde competenties en komen ze steeds dichter bij het beroep dat ze zullen uitoefenen.’

Heb je zelf een groot voorbeeld of een rolmodel gehad als leerling of student?  
‘Nee, ik had die voorbeelden niet en daarom ben ik zo blij dat ik in het onderwijs werk en iets voor jonge mensen kan betekenen. De docenten waren er om te doceren; ze gaven les en hadden daarmee hun taak volbracht. In de gesprekken met mijn mentor voelde ik geen interesse of belangstelling. Daarom vind ik het zo belangrijk te zorgen voor een goede band met mijn studenten: ze moeten het gevoel hebben dat ze bij mij terecht kunnen als ze dat nodig hebben.’

Welke rollen vervul je als docent? 
‘Als docent zorg je uiteraard voor kennisoverdracht. En net zo belangrijk: als docent ben je begeleider, motivator én vertrouwenspersoon voor studenten. Je draagt bij aan hun ontwikkeling als mens en je begeleidt ze om als jongvolwassene te navigeren in de samenleving.’

Wat maakt iemand tot een goed docent? 
‘Alles begint met bekwaamheid en een diploma. Daarnaast moet je passie uitstralen bij het lesgeven en het voor de klas staan. Een goede docent of leerkracht creëert een positieve én ondersteunende leeromgeving voor studenten. Hij of zij beschikt over empathisch vermogen, geduld en het vermogen zich aan passen aan verschillende leerstijlen om een student te bereiken. Lef vind ik ook essentieel: je moet het vanwege die ene student ook anders durven te doen. Als een uitgewerkte les niet loopt en niet aanslaat, dan moet je flexibel inspelen en iets bedenken wat wel werkt. Je kunt de leerdoelen ook op andere manieren behalen, dan door het volgen van de bedachte methode. Dat out of the box denken maakt het onderwijs voor mij zo uitdagend en afwisselend.’

Wat is jouw rol als schoolopleider? 
‘Ik ben schoolopleider geworden, omdat ik ook het verschil wil maken voor mijn toekomstige collega’s. Als schoolopleider ben ik nauw betrokken bij de opleiding en de begeleiding van hogeschoolstudenten die de lerarenopleiding volgen. Ik kijk dan vooral naar de mens. Waar komt de collega in spe het beste tot zijn recht bij een stage? Waar kan hij of zij succesmomenten beleven? En net zo belangrijk: welke teamleider past daarbij? Vervolgens heb ik evaluatiegesprekken om te kijken hoe het gaat: zit je op je plek, gaat de begeleiding goed, welke verbeterpunten zie je en hoe ga je daaraan werken? Ik wil deze toekomstige docenten motiveren en passie voor het onderwijs overbrengen. Mijn motivatie is ervoor te zorgen dat er nog meer collega’s bijkomen die hart hebben voor het onderwijs. Het doet mij goed te zien dat deze stagiaires als collega’s worden benaderd.’

Je coacht ook docenten? 
‘Ik heb pas mijn opleiding als coach in het onderwijs afgerond. Ik sta nu voor de klas, ben er voor stagiaires van Hogeschool Rotterdam en begeleid en coach op verzoek collega’s die in het onderwijs zitten. Ik kan het lerarentekort niet terugdringen, maar ik kan docenten wel helpen zichzelf te blijven ontwikkelen en het beste uit zichzelf te halen.’

Rotterdam investeert veel in het binnenhalen van zij-instromers. Wat wil jij twijfelaars meegeven over de pracht en kracht van het onderwijs?  
‘Loop een dag mee en ervaar de positieve impact die je in het onderwijs hebt. Je kunt als docent echt het verschil maken in het leven en de toekomst van studenten. Het onderwijs biedt kansen voor jouw persoonlijke groei en ontwikkeling. Sterker nog; ik vind dat jij je als docent constant moet ontwikkelen om bij te blijven.

Ik voel me zo dankbaar als studenten die ik jaren geleden in de klas had mij nog berichten sturen. Ze hebben het dan over de tijd dat ze les van mij kregen en wat het voor hen heeft betekend. Ik ben dan trots op wat ze ondanks de vele hindernissen bereikt hebben in hun leven. “Mevrouw ik ben u zo dankbaar dat u het vertrouwen in mij had en me motiveerde om door te zetten.” Enkele jaren geleden had ik bij een diploma-uitreiking mijn dochter die toen 17 jaar was meegenomen. Ik wilde haar laten zien, waarvoor ik voor de klas stond. Een student van 27 jaar zei toen tegen mijn dochter: “Ik wil jou ook heel erg bedanken dat we drie jaar lang jouw moeder mochten lenen.” Deze woorden raakten mij enorm en daarom sta ik nog steeds voor de klas.’

Welke leerling staat je nog bij?  
‘Dat zijn er erg veel en iedere situatie was weer anders. Als ik er één moet kiezen, is dat een student die ik aan het begin van mijn onderwijscarrière doceerde. De student was een jongen van 16 jaar die eigenlijk al was opgegeven door de school. Ik zag nog zo veel potentie in hem, maar het leven zat hem tegen. Zijn ouders gingen scheiden en hadden constant ruzie. Hij leed daar erg onder en dat merkte je in de klas. Hij kon zijn huiswerk niet maken, want hij ontvluchtte zijn ouderlijk huis. In de klas hing hij de clown uit, liet negatief gedrag zien en de resultaten gingen achteruit. Uitstroom dreigde. Ik zag zijn strijd en ben met hem in gesprek gegaan. Kun je je huiswerk bij een familielid doen? Zijn gedrag en onzekerheid waren één grote vraag om aandacht en die heb ik hem gegeven. Uiteindelijk heeft hij zijn diploma behaald en zijn plek in de maatschappij gevonden.’ 

Waarom vind je burgerschapsonderwijs zo belangrijk?  
‘Burgerschapsonderwijs brengt je dichter bij de student. Het is een leuk en afwisselend vak, waarbij je als docent in gesprek gaat met studenten over onderwerpen die hen raken en die ze tegenkomen in hun dagelijkse leven, zoals economie, politiek, gezondheid, sociaal-maatschappelijke zaken en diversiteit. Met burgerschapsonderwijs help je de student zichzelf, de klasgenoten en jou als docent nog beter te leren kennen. Die bril, dat kruisje, die tattoos, die hoofddoek, dat is alleen maar buitenkant en dat leidt tot aannames en vooroordelen. Goed om het over de binnenkant te hebben en te ontdekken wie iemand echt is. Ik vind dat je als docent een belangrijke rol hebt in het creëren van een cultuur, waarin iedereen zichzelf mag zijn in de klas: als je niet jezelf bent in de klas kun je niet leren. Ook tegen mijn twee kinderen heb ik altijd gezegd dat jezelf zijn en je volledige potentie zoveel mogelijk benutten belangrijker is dan wat je later wordt in je leven. Ga aan de slag met alles wat er in je zit. Het mooie van docent zijn, is dat je samen met studenten gaat ontdekken welke potentie iedere student heeft. Daarmee geef je ze zelfvertrouwen en de motivatie om hun volledige potentieel te halen.’

Favoriete plek in Rotterdam

De Zwart Janstraat. Ik geniet daar graag met gezin of vrienden van het lekkere eten. Ook ga ik er wel eens met mijn studenten naartoe voor een drankje. Al die verschillende culturen op één mooie plek, dat inspireert tot contact en ontmoeting.

Overweeg je een carrière in het onderwijs of ben je geïnspireerd om ook een verschil te maken? Kijk dan hier voor meer informatie.