Direct naar content

Basisschool Klein Rotterdam: uniek in zijn soort

Na bijna twaalf jaar leerkracht op een basisschool en een paar jaar als docent op de opleiding Pedagogisch Educatief Professional van de Hogeschool Rotterdam te zijn geweest besloot Stefanie Langelaar het over een andere boeg te gooien. Samen met haar compagnons Nick Zuiddam en Marcel Zwolle richtte ze in 2018 een eigen school op: Klein Rotterdam.

Gedurende haar carrière ontwikkelde Stefanie een eigen visie op het onderwijs. Stefanie: ‘Ik vond dat leergeluk meer centraal zou moeten staan in het onderwijs. Toen ik Nick in 2018 ontmoette merkte ik dat hij daar hetzelfde over dacht. We besloten daarom het heft in eigen hand te nemen en op zoek te gaan naar een onderwijsvorm die aansluit op onze visie.’

Naar het verre zuiden

Deze vond Stefanie uiteindelijk in Limburg, ‘Nick en ik gingen op werkbezoek bij een school in Roermond.’ gaat Stefanie verder. ‘Daar kwamen we erachter dat we het wiel niet zelf uit hoefden te vinden. Deze school hanteert het Agora principe. Daar waren we zo door geïnspireerd dat we besloten om deze onderwijsmethode naar Rotterdam te halen.  Klein Rotterdam, onderdeel van het al eerder door ons opgerichte schoolbestuur Stichting GROOS, was daarmee geboren.’

Terug naar de Griekse oudheid

Agora is Grieks voor plein. In het oude Athene kwamen filosofen bij elkaar om iedereen die iets wilde leren les te geven. Dat principe is, als enige basisschool van Rotterdam, ook leidend op Klein Rotterdam. Stefanie: ‘Wij geloven heel erg in de intrinsieke motivatie van het kind. Ze leren pas echt dingen als ze het zelf willen. Uiteraard zijn de verplichte vakken zoals taal en rekenen ook bij ons verplicht maar daarnaast wordt aan de hand van een zelfgekozen leerdoel door het kind bepaald wat hij/zij gaat leren.’

Verantwoordelijkheid en vrijheid

Volgens Stefanie maakt het dan ook niet uit of het kind een hondenhok wil bouwen of zich wil verdiepen in scheikunde. ‘Omdat wij niet alles voorkauwen leren ze zelf ontdekken wat ze interessant vinden en welke richting ze op willen. We zijn ervan overtuigd dat deze manier van leren de kinderen leergeluk oplevert. Daarnaast leren ze met verantwoordelijkheid en vrijheid omgaan. Uiteindelijk willen we toe naar een situatie dat kinderen volledig zelfstandig hun dag indelen en dat de docent er is om stof aan te reiken. Het is mooi om te zien dat ons dat aardig lukt.’