Direct naar content

Pedagogisch medewerker Najiha: “Eén team voor het kind”

“Eén team voor het kind” – Najiha Ouled Said, pedagogisch medewerker BSO en onderwijsassistent De Kleine Prins

“Ik vind de afwisseling fijn tussen mijn werk als pedagogisch medewerker op de BSO en als onderwijsassistent van groep 1 en 2 op De Kleine Prins. BSO is vrije tijd voor het kind, dingen doen en spelen. In de school is het kind gestructureerd aan het werk om te leren. Ik maak kennis met de kinderen in beide omgevingen en dat maakt onze band bijzonder. Wil jij als pedagogisch medewerker ook het onderwijs ondersteunen? Gewoon doen. Ga ervoor. De leerkrachten en de kinderen hebben je hard nodig. Twijfel niet aan jezelf en ga de uitdaging aan. Je maakt de ontwikkeling van kinderen nog dichterbij mee en ziet ze groeien op school en op de BSO. Dat geeft enorm veel voldoening.”

Meekijken, observeren en zelf aan de slag
“Ik ben goed begeleid door de leerkracht. Ik mocht eerst meekijken en observeren. In de gesprekken over de lessen en de activiteiten heb ik veel geleerd over haar aanpak en de visie van de school. In het begin schreef de juf op met welke kinderen ik aan de slag kon gaan en wat ik van haar mocht overnemen. Inmiddels heb ik het vertrouwen gekregen dat ik zelf kan bepalen wat ik ga doen met een kind. Uiteraard overleggen we daarbij altijd. Het is echt samenwerking, waarbij we het belang van het kind voorop stellen.”

Extra aandacht op de BSO
“Het mooie is dat als de schoolbel gaat, de kinderen mij weer in de BSO tegenkomen. Ze zien hun ‘juf’ van school nu ook op de BSO en dat is een vertrouwd en veilig gezicht. Ik ken de kinderen en hun achtergrond. Ook weet ik hoe ze het doen met taal, cijfers, letters, kleuren en motorische vaardigheden. Daardoor kan ik een kind ook op de BSO net even wat extra aandacht geven. Ik zie ook direct als een kind spanning van school meeneemt naar de BSO en kan daarop inspelen, zodat het kind snel weer tot rust komt. “

Werkervaring en afwisseling
“Ik werk maandag en dinsdag op groep 1 en 2. Maandag ben ik van half negen tot 14.45 uur op school en daarna werk ik van 15 tot 18 uur op de BSO. Dinsdag heb ik voorschoolse opvang van 7 tot half 9 en daarna heb ik de klassen tot 14.45 uur en de BSO van 15 tot 18:30 uur. Op woensdag en donderdag doe ik alleen de BSO. Ja, het zijn lange dagen, maar vanaf vrijdag is het weekend!

Bovendien krijg ik andere werkervaring en leer ik veel van de leerkrachten en het lesgeven.

Ik vond het reuze interessant om me te verdiepen in visie, methodes en materialen van de montessori. Nee, ik heb geen ambities om leerkracht te worden. Mijn hart ligt bij de kinderopvang en de afwisseling vind ik fijn. Ik kijk dan ook uit naar ons eerste gezamenlijke grote project voor de school en de BSO: GrowWhizzkid. Zin in!”

Eén team voor het kind
“Ik werd met open armen ontvangen en voelde me gelijk thuis op school. Als onderwijsassistent ben ik opgenomen in het schoolteam. Zowel de leerkrachten als de kinderen zagen me niet als onderwijsassistent, maar als juf. De kinderen spreken me in de gang ook aan met juf. De samenwerking gaat trouwens ook de andere kant op. Wij hebben leerkrachten uitgenodigd voor de ouderavonden van onze BSO. Zo leren ze ons beter kennen en zien de ouders de kracht van één team voor het kind.”