Citylab010 bijdrage voor schooltuin-programma

Vanaf maart 2020 werken de leerkrachten van zes Rotterdamse basisscholen mee aan het programma door de lessen op de eigen schooltuin te geven. Eventuele verbeteringen worden direct in het programma opgenomen. Na twee tuinseizoenen is het lesprogramma gereed voor andere scholen in Rotterdam en Nederland.

CityLab010, het Rotterdamse ondersteuningsprogramma voor innovatieve startups, beschikt jaarlijks over een budget van ruim 3 miljoen euro voor initiatiefnemers die aan hun droom voor Rotterdam willen werken. Met behulp van de Citylab010-bijdrage gaat Stichting Onderzoekend Tuinieren een lesprogramma ontwikkelen voor alle groepen van de basisschool op de eigen schooltuin. De redenen voor dit initiatief zijn vanzelfsprekend: een schooltuin leert kinderen over de natuur en het verbouwen van voedsel.

Kinderen met een schooltuin eten meer groente en fruit

Kinderen met een schooltuin eten meer groente en fruit en dit zorgt voor een gezond lichaamsgewicht. Maar de ultieme en zeer urgente reden voor schooltuinieren, is de grote zorgen die veel kinderen hebben over de toekomst van onze planeet. In een onderzoek van het Jeugdjournaal blijkt dat de meeste kinderen zich grote zorgen maken over het klimaat en hun toekomst. Met schooltuinieren leveren kinderen een betekenisvolle bijdrage aan de natuur en hun leefomgeving en dit biedt een kinderen een kans om daadwerkelijk zelf in actie te komen.

Een betekenisvolle bijdrage aan de natuur

Door het werken in de schooltuin maken de kinderen een oase voor planten en dieren en zorgen zij voor de broodnodige biodiversiteit in hun eigen woonomgeving. De schooltuin is een bron van inspiratie voor kinderen en leerkrachten en fungeert als buitenlokaal. Naast de vele leermomenten ontwikkelen de kinderen bovendien verantwoordelijkheidsgevoel en samenwerkingsvaardigheden. Schooltuinieren is bovendien goed voor de mentale gezondheid blijkt uit vele internationale onderzoeken.

Kijk voor meer informatie op www.onderzoekendtuinieren.nl.