De kracht van de Opleidingsschool Rotterdam
Opleidingsscholen zijn essentieel in de strijd tegen het lerarentekort. Met 9 schoolbesturen (7 voortgezet onderwijs en 2 mbo) en 3 lerarenopleidingen is de Opleidingsschool Rotterdam (OSR) veruit de grootste van Nederland. Binnen het samenwerkingsverband werken 933 mensen op 78 schoollocaties aan het opleiden van toekomstige docenten. Jaarlijks biedt de OSR nu 750 opleidingsplaatsen. Stuurgroep-voorzitter Rob Fens en Elise Westermann (docent Biologie in opleiding) delen hun ervaringen over de OSR.
Beter voor iedereen
De positieve effecten van de OSR zijn op meerdere niveaus te zien. “Doordat je samen werkt aan een oplossing voor gemeenschappelijk probleem, vallen bestuurlijke en concurrentie overwegingen weg. Dat werkt heel prettig”, vertelt Fens. “Daarbij werken we sinds vorig jaar samen in clusters van vo-, mbo- en praktijkscholen. Die mix zorgt ervoor dat je andere ervaringen hoort waar je ook weer van leert. Naast de nieuwe inzichten die de samenwerking oplevert, geeft de OSR ook docenten een nieuwe uitdaging. Want naast alleen lesgeven aan kinderen, kunnen ze ook als werkplekbegeleider of schoolopleider op hbo- en wo-niveau aanstaande collega’s opleiden. Dat zorgt voor meer differentiatie in hun werk.”
Aandacht en begeleiding
Dat ook studenten baat hebben bij de OSR is onder meer te danken aan de goede begeleidingsstructuur. Dat beaamt ook Elise Westermann, studente aan de Hogeschool Rotterdam. “Naast de schoolopleider en instituutopleider van de Hogeschool, heb ik vooral contact met mijn werkplekbegeleider, de docent met wie ik meeloop. Als ik advies of hulp nodig heb, kan ik altijd bij haar terecht. Toen ik aangaf dat ik het nogal druk had voor mijn tentamenweek, nam zij een deel van mijn lessen over. Dat je met z’n tweeën bent, is trouwens ook voor de leerlingen erg fijn. Want daardoor kun je soms net wat meer aandacht of begeleiding geven. Dat is zeker met het hybride lesgeven een uitkomst. Dat was trouwens tijdens de eerste lockdown best spannend. Gelukkig checkten de werkplekbegeleiders en instituutopleiders regelmatig in bij de online lessen en namen ze de tijd om te sparren. Zo konden we in korte tijd veel stappen maken, waardoor we het online en hybride lesgeven snel onder controle hadden.”
Kwaliteit en kwantiteit
In de afgelopen vijf jaar kon de OSR, mede dankzij de financiële steun van de gemeente, groeien van 180 naar zo’n 750 opleidingsplaatsen. Fens: “We hadden en hebben de ambitie om zoveel mogelijk goed begeleide opleidingsplekken in de stad te bieden. Hoe beter wij dat kunnen doen, hoe meer studenten hier ook zullen blijven werken. Zo pakken we het lerarentekort structureel aan. Op het Wolfert Tweetalig, waar ik zelf werkzaam ben, is inmiddels meer dan 60% van de docenten door onszelf opgeleid. We zijn dus op de goede weg.”