Digitale leerroutekaart: op een leuke manier je toekomst uitstippelen
Wat wil ik later worden? Welk werk past bij mij? Welke opleiding moet ik daarvoor doen? Grote vragen die de meeste leerlingen best moeilijk vinden. De vernieuwde en digitale leerroutekaart helpt jongeren na te denken over hun toekomst. ‘Een handige gespreksstarter’, vindt Chantal de Wit, decaan op OSG Hugo de Groot in Charlois.
Chantal is docent economie, mentor van een 5 havoklas en decaan havo/vwo. Als studiekeuzeadviseur ziet ze dat het voor leerlingen lastig is om een studiekeuze te maken. ‘Ze zijn nog jong en dan zijn deze keuzes ook lastig. De leerroutekaart is een handig hulpmiddel om aandacht te besteden aan het studiekeuzeproces.’
Uitstippelen
Chantal gebruikte de papieren kaart maar vanaf nu is er de vernieuwde, digitale leerroutekaart. Samen met een 5 vwo-klas heeft Chantal de leerroutekaart getest. De leerlingen en Chantal zijn enthousiast: ‘De kaart werkt heel prettig. De leerlingen kunnen op een leuke manier hun studieloopbaan uitstippelen. Ze kunnen zelf doorklikken naar sites over opleidingen en beroepen. Het wekt hun nieuwsgierigheid en triggert ze om op onderzoek uit te gaan. Op deze manier kunnen ze zich goed oriënteren en verdiepen in alle studiekeuzemogelijkheden die er zijn. Tijdens het testen gingen ze ook met elkaar in gesprek. Ze hielpen elkaar en wilden de route van de anderen weten, heel leuk om te zien.’
Beetje dromen
De route start op de basisschool en gaat via de middelbare school langs het beroepsonderwijs of hoger onderwijs richting een baan. Chantal wil als decaan de digitale leerroutekaart op logische momenten inzetten, bijvoorbeeld tijdens mentorlessen waar aandacht is voor loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB). ‘Als mentor kan je de kaart al in het 1e jaar laten zien en het doel uitleggen. Zodat kinderen een beetje kunnen dromen over later, kijken wat er allemaal is. In de onderbouw kan de kaart goed helpen bij de profielkeuze.’
Opdrachten
Voor de bovenbouw ziet Chantal ook talloze mogelijkheden: ‘Je kunt leerlingen op een leuke manier aan het werk zetten met de kaart. Koppel opdrachten aan de kaart, laat ze drie leuke opleidingen kiezen en uitzoeken welke beroepen daarop aansluiten. Met onze school brengen we educatieve bezoeken aan bedrijven en we stimuleren leerlingen in de bovenbouw om te gaan proefstuderen. Leerlingen volgen dan bijvoorbeeld colleges op een hogeschool of universiteit. Ik wil de kaart gebruiken als voorbereiding daarop.’
Ook handig is dat leerlingen hun route kunnen opslaan. Chantal: ‘De leerlingen kunnen er in de les mee starten en later op school of thuis mee doorgaan. Ze kunnen het bijvoorbeeld aan hun ouders laten zien en zo samen verder praten over hun toekomst. Over wat er allemaal mogelijk is en wat ze moeten doen om daar te komen. Kortom, de leerroutekaart is een goede gespreksstarter voor docenten, leerlingen en ouders.’