‘Flexklas STC biedt leerlingen speciaal onderwijs overstap naar regulier onderwijs’
De gemeente Rotterdam wil samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs stimuleren. En ook tussen onderwijs en aanbieders van jeugdhulp en preventieve interventies. Daarvoor komt volgend jaar subsidie beschikbaar. Bij het Scheepvaart en Transport College (STC) vmbo bestaat al zo’n samenwerking. Directeur Peter Wubben licht die toe.
Op het STC vmbo worden leerlingen opgeleid voor al het werk in en om de haven en de industriële gebieden rond Rotterdam. In Nederland is het volgens Peter Wubben zo dat kinderen die op het speciaal basisonderwijs terechtkomen, bijna automatisch naar het speciaal voortgezet onderwijs gaan. Dat moet anders vindt hij.
Flexklas
‘Leerlingen van het speciaal onderwijs, waarvan we denken dat ze naar het reguliere onderwijs kunnen, hebben bij ons de mogelijkheid om naar de Flexklas te gaan. In de Flexklas kunnen ze langzaam wennen aan de dynamiek van een reguliere school, zodat de overgang minder groot is. Zo zitten ze bijvoorbeeld in een eigen lokaal en hoeven ze niet iedere twee uur van lokaal en docent te wisselen. Dat geeft een hoop rust.’
Individuele ondersteuning
De leerlingen krijgen ook meer individuele ondersteuning. ‘Pameijer levert voor de Flexklas een speciale pedagogisch medewerker, die sterk is in de omgang met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast ondersteunt deze pedagogisch medewerker de klas in zijn geheel, altijd uitgaand van de kwaliteiten en kracht van de leerlingen De leerlingen worden gezien en krijgen de hulp die ze nodig hebben. Yulius Onderwijs levert een docent, gespecialiseerd in de doelgroep.’
Pilot
STC vmbo startte vorig jaar met een pilot voor 12 leerlingen. Een van hen stroomde door naar het reguliere vmbo. Peter Wubben: ‘Het is een proces van vallen en opstaan. Het is de bedoeling dat we leren van en met elkaar. Uit het eerste jaar hebben we de nodige lessen getrokken. Zo is de intake strenger geworden, want het commitment van ouders en leerlingen is erg belangrijk gebleken. Dit jaar zijn we met zeven leerlingen in de Flexklas gestart.’
Leerstand
Heeft Peter Wubben tips voor scholen die de samenwerking met speciaal onderwijs of jeugdhulp willen versterken? ‘Laat je vooral niet tegenhouden door bestaande structuren en protocollen. Onze opdracht is om alle leerlingen een zo kansrijk mogelijk leertraject aan te bieden. Meerdere scholen zijn hiermee bezig, maar als je geïnteresseerd bent, kom dan vooral bij ons kijken. En ook: ga zelf in de leerstand staan en durf risico’s te nemen. Vergeet ook niet wat de leerlingen vanuit het gespecialiseerde onderwijs gewend zijn en geef ze de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.’
‘Veruit de meeste kosten zitten in het extra personeel. Je moet ongeveer rekenen op 2 ton per jaar om zo’n Flexklas op te tuigen. De nieuwe subsidie is daarvoor zeer welkom.’
Meer informatie over de nieuwe subsidie voor samenwerking met welzijnsorganisaties en aanbieders van jeugdhulp en preventieve interventies: Klik dan hier.