Geboren voor het leraarschap
Sommige leraren kunnen zich geen ander leven voorstellen dan een leven voor de klas. Daphne Duijts (22 jaar) is zo’n lerares. Voor de geboren en getogen Rotterdamse is het leraarschap haar roeping. ‘Als je voor het onderwijs gemaakt ben, kom je er niet meer vanaf.’ stelt Daphne in haar gesprek met Onderwijs010.
Daphne is van origine onderwijsassistent. Tijdens haar opleiding merkte ze al snel dat ze meer wilde. Daphne: ‘Ik wilde gewoon voor de klas staan. Als onderwijsassistent ben je toch vooral met praktische zaken bezig. Bijvoorbeeld toezicht houden op het schoolplein of helpen als een kind een ongelukje heeft gehad. Heel belangrijk en nuttig werk, maar ik haalde er niet genoeg voldoening uit. Ik ben daarom blij dat ik van BOOR de kans kreeg om het zij-instroom-traject te volgen bij Hogeschool InHolland. Ik moet nog twee jaar en kan niet wachten tot ik klaar ben.’
Heimwee naar de klas
Nadat Daphne haar opleiding tot onderwijsassistent had afgerond, is ze niet gelijk het onderwijs ingegaan. ‘Ik ben eerst bestuurskunde gaan studeren.’ vertelt Daphne. ‘Ook deze opleiding ging goed. Maar iedere dag zag ik schoolklasjes voorbijlopen. Aan alle vezels in mijn lichaam voelde ik dat ik dat ook weer wilde. Ik miste het werken met kinderen zo erg dat ik mijn ouders heb opgebeld en vertelde dat ik toch terug het onderwijs in wilde. Gelukkig accepteerden ze dat.’
Ervaring opdoen
Ondanks haar jonge leeftijd heeft Daphne al redelijk wat ervaring. ‘Afgelopen schooljaar mocht ik bijvoorbeeld al twee dagen in de week voor de klas staan. Dat deed ik één dag voor groep 4 en één dag voor groep 6. De andere dagen werk ik als leerkrachtondersteuner. Dit doe ik bij OBS de Globe en op het speciaal basisonderwijs bij Sonnevanck. We zijn een twee-onder-een-kapschool. We bieden namelijk zowel speciaal als regulier onderwijs. Ik heb daarom al ervaring opgedaan binnen deze twee opleidingssoorten.’
Regulier of speciaal onderwijs
Aankomend schooljaar gaat Daphne zich volledig op het reguliere onderwijs richten. Daphne: ‘Ik vind dat ik op didactisch gebied nog meer ervaring op moet doen om goed in het speciaal onderwijs te kunnen werken. Daarvoor moet ik meer vlieguren maken.’ Uiteindelijk wil Daphne misschien wel terugkeren in het speciaal onderwijs. ‘Ik denk namelijk dat je uit lesgeven op het speciaal onderwijs meer voldoening haalt dan uit lesgeven op het reguliere onderwijs. Omdat je daar nóg meer het verschil kan maken. Maar dat zien we over een aantal jaar wel.’