De Gezonde School-aanpak: gezonde leerlingen in tien thema’s
Roxanne van Tol: “Of de Gezonde School-aanpak resultaat heeft? Leerlingen zijn onder de indruk en stellen vragen. En belangrijk is dat de aanpak gedragen wordt door de school en de ouders”.
Bij het Praktijk College Centrum werkt Roxanne van Tol als leerlingbegeleider en Gezonde School-coördinator. Ze hebben een belangrijke stap gezet naar een gezondere toekomst voor hun leerlingen. Meer dan 3000 scholen in Nederland volgen de Gezonde School-aanpak. Deze aanpak is de kern van hun missie. Ze willen de gezondheid van leerlingen niet alleen verbeteren maar ook duurzaam waarborgen.
‘De Gezonde Schoolaanpak is een landelijk programma met 10 thema’s’, legt Roxanne uit. ‘Onze school heeft er 3 thema’s uitgepikt: Voeding, Welbevinden en Relaties & Seksualiteit. We bieden nu bijvoorbeeld gezonde alternatieven in de kantine aan. En we organiseren weerbaarheidstrainingen en voorlichtingen over grenzen aangeven, groepsdruk en sterk staan.’
Roxanne: ‘We zijn sinds 2015 met de aanpak bezig. Het is eigenlijk een soort kader voor de activiteiten die we toch al deden en doen en om te zorgen voor structuur en borging. Maar ook voor mij als coördinator is het belangrijk. Ik heb contact met de Gezonde School-adviseur van de gemeente, die goed meedenkt. En een heel netwerk van scholen die samen optrekken. Daar sparren we mee en wisselen we goede ideeën uit.’
Of de aanpak resultaat heeft?
Sommige dingen zijn natuurlijk makkelijker te meten dan andere. Zo zijn de gezonde daghappen en alternatieven in de kantine populair. Dat geldt ook voor het gratis fruit dat we aanbieden. Als het er een keer niet is, vragen leerlingen ernaar. Dus het voorziet duidelijk in een behoefte. Ook de voorlichtingen die we organiseren – bijvoorbeeld over loverboys – hebben effect. Dat merk ik aan de reacties van de leerlingen. Ze zijn onder de indruk, stellen vragen, zijn geïnteresseerd en betrokken.’
Roxanne benadrukt het belang van een schoolbrede aanpak en communicatie met ouders. Kijk of de aanpak bij je school past en of die in aanmerking komt. Het is voor mij ook vooral een manier om alert te blijven. Waar zijn we mee bezig, hoe past het binnen de thema’s? Belangrijk is dat de aanpak schoolbreed gedragen wordt. En uiteraard is communicatie essentieel; ouders meenemen, een nieuwsbrief uitgeven, regelmatig de aanpak op de agenda zetten.’
Meer weten over de Gezonde School-aanpak?
Kijk op de website van de GGD voor meer informatie of lees hier meer over de stimuleringsregeling.
Van 4 maart tot en met 15 april 2024 kunnen scholen in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs en mbo verschillende stimuleringsregelingen aanvragen bij Gezonde School