Groenblauw schoolplein voor Augustinusschool

Van een saai, stenig schoolplein naar een groene oase met een waterbaan, een fietsparcours, klim- en klauterplekken, een moestuin en nog veel meer speel- en leermogelijkheden. Op de Augustinusschool in West is iedereen superblij met het nieuwe groenblauwe schoolplein!

Oké, de ouders moesten even wennen aan het zand in de schoenen van hun kinderen. En in het schoolgebouw moet er nu heel wat vaker (voeten) geveegd worden. Maar volgens juf Margrit van der Cammen weegt dat allemaal niet op tegen de vele pluspunten van een groenblauw schoolplein. ‘Het verschil is zo goed merkbaar!’, vertelt ze enthousiast. ‘De leerlingen maken geen ruzie meer, zijn altijd aan het spelen en onze leermethodes zijn veel interactiever geworden, omdat we vaker naar buiten gaan.’

Van plein naar tuin

Met de speciale subsidie van de gemeente Rotterdam financierde de Augustinusschool in het Oude Westen het ontwerp, de aanleg en het beheer van een groenblauw schoolplein. ‘Ons stenige plein is een fantastische leer- en belevingstuin geworden’, legt Margrit uit. ‘Met heesters, struiken, (fruit)bomen, bloemperken en een moestuin. Daartussen zijn verschillende speelplekken aangelegd zoals een waterbaan, een klimwand, een klein voetbalveldje en een fietsparcours. Het spel van de kinderen is hierdoor zo anders geworden. Je ziet ze nu klimmen en klauteren, hutten bouwen, met water en zand spelen. Dat is zo belangrijk voor ze. Niet alleen voor hun creativiteit, maar ook voor de motoriek.’ Ook zitten de kinderen volgens Margrit na het buitenspelen een stuk rustiger en geconcentreerder in de klas. ‘Dat komt omdat ze in de tuin lekker hun energie kwijt kunnen. Tussen de middag eten ze samen hun lunch op in de arena of onder de bomen als het warm is. De kinderen die boven de school wonen, mogen hier na schooltijd ook spelen.’

Meeprofiteren

Het meeprofiteren van de buurt is een van de randvoorwaarde voor het krijgen van de subsidie. Bewoners van verpleeg- en verzorghuis De Leeuwenhoek en het huizenblok boven de school kijken nu uit op groen in plaats van steen. ’Ze steken soms een handje toe bij het onderhoud’, vertelt Margrit. ‘De bloemen en gewassen die in de moestuin staan, kweken we op in de klas. Zo zien de kinderen het hele proces van zaadje tot eindproduct. Dat is leerzaam, want vaak hebben ze geen idee hoe het eten op hun bord geproduceerd wordt. In het begin vonden ze de les in de moestuin eng en vies, maar dat is allang voorbij. Die verwondering over hoe bloesem langzaam in frambozen en appels veranderen of het nut van insecten, dat is zo mooi om te zien.’

Aanrader

De subsidie werd mogelijk gemaakt vanuit de programma’s Rotterdam gaat voor groen en Rotterdams Weerwoord. De gemeente overweegt een derde subsidieronde voor groenblauwe schoolpleinen. Zou Margrit het andere scholen aanraden? ‘Zeer zeker en al helemaal aan de binnenstadsscholen. Het plan wordt heel goed doordacht door de ontwerpers. Als school vinden wij het een enorme meerwaarde en een absolute aanrader. Meer groen is goed voor de kinderen, de buurt en het klimaat!’