Heijbergschool: “Het onderste uit de kan”

"De saamhorigheid ons team is groot. Ik werk hier pas anderhalf jaar en toen ik hier binnenkwam voelde ik me direct welkom”, zegt Anne Marie, leerkracht van groep 3 op de Heijbergschool. Bij de Verkiezing Leraar van het Jaar Rotterdam in 2017 won het lerarenteam van de Heijbergschool de titel ‘Beste lerarenteam’. Deze week zijn de winnaars aan het woord van dit team.

“De sfeer is heel positief en iedereen is erg gedreven. We halen het beste uit onze leerlingen, bijvoorbeeld als een kind leer- of gedragsproblemen heeft. We geven niet op, proberen het maximale uit elke leerling te halen. Daarin gaan we soms ver, we gaan voor het maximale”, vertelt Dyanthe de Boer, leerkracht groep 5. “We werken hier echt ka-non-nen-hard. Er is een geweldige drang om het onderste uit de kan te halen. We nemen geen genoegen als de eerste poging om vooruitgang te boeken met een leerling, niet het gewenste resultaat oplevert. Wij gaan verder, we zoeken steun en ideeën bij elkaar. De leerlingen verdienen het. Ze voelen zich hier veilig en geaccepteerd. Ouders waarderen het. Laatst zei een ouder: het is een verademing om op deze school te zijn. Geweldig toch?”

Nienke Bergwerff, leerkracht groep 4: “Binnen ons team is veel ruimte voor nieuwe ideeën en initiatieven. We werken volgens ‘Leerkracht’, een werkwijze zonder teamvergaderingen, maar met veel bilaterale overlegjes. We delen informatie op ‘verbeterborden’. Heel efficiënt en doelgericht. Daardoor hebben we meer tijd voor onze kerntaak: onderwijs.”

Directeur Jeroen de Bruin: “We blijven ons ontwikkelen, als individuen en als team. We leggen de lat steeds hoger. Mijn rol als directeur is veranderd: noem het gedeeld leiderschap. We overleggen in kleine groepjes bij de verbeterborden, ofwel bordsessies. Als ik bedenk dat op andere scholen nog steeds lange teamvergaderingen worden gehouden, dan is daar nog een wereld te winnen.”