‘Het advies van mijn vader geef ik elke dag door aan mijn leerlingen’

Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, ze is áltijd enthousiast over haar passie: het onderwijs. ‘Ik wil mijn leerlingen meegeven dat ze hun dromen achterna moeten gaan. Kies voor wat je leuk vindt.’ Melahat Soyturk is kerndocent bedrijfseconomie op de lerarenopleiding van de Hogeschool Rotterdam.

Cijfers trokken haar altijd al: ‘Ik vond het leuk om met geld om te gaan en formules toe te passen, daarom heb ik mbo financiële beroepen gedaan. Daarna werkte ik een tijdje op de inkoopafdeling bij Unilever maar ik zat er niet op mijn plek. Op een dag nam mijn zus een folder mee van de lerarenopleiding, ik ging naar de open dag en was meteen verkocht. Ik zegde mijn baan op en startte met de voltijdsopleiding bedrijfseconomie.’

Eigen droom verwezenlijkt
Na de opleiding kwam Melahat op mbo Zadkine terecht. ‘Na een paar jaar voltijds lesgeven, heb ik ook mijn 1e graads bevoegdheid gehaald. Zelfontplooiing vind ik heel belangrijk, ik hou ervan mezelf uit te dagen, dat houdt je werk levendig. Na 14,5 jaar met veel plezier op Zadkine werd het tijd voor de volgende stap en heb ik mijn droom verwezenlijkt: docent worden op de lerarenopleiding. Hier ben ik met mijn vak én het docentschap bezig. De cirkel is rond, ik werk op de opleiding waar ik zelf ben begonnen.’

Melahat Soyturk voor de HR

Nooit een baaldag
Wat voor een docent is Melahat? ‘Ik wil wat betekenen voor anderen. Ik ben behulpzaam, betrokken, flexibel, ik heb hart voor de school en de leerlingen. Elke dag weer sta ik enthousiast voor de klas en ik heb interesse in iedere student. Ik vind het ook belangrijk sociale contacten te onderhouden met collega’s. Als er iemand ziek is of er valt iets te vieren, organiseer ik wat. Een baaldag heb ik nooit, alleen als ik ziek ben en niet voor de klas kan staan!’

Melahat heeft wel advies voor andere docenten: ‘Bewaak je grenzen! Want ongeacht hoe laat het is of hoe druk je het hebt, je gaat altijd maar door. Je privéleven schuif je soms aan de kant, de werkdruk is hoog. Probeer dus bewust na te denken over wat je wel en niet kan doen.’

Trots
Wat wil Melahat haar leerlingen meegeven? ‘Waar een wil is, is een weg, doe waar je gelukkig van wordt. Ga achter je dromen aan, ontdek waar je toekomst ligt. Maar de weg ergens naartoe is net zo belangrijk en behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden! Ik hoop dat ik mijn leerlingen inspireer om door te gaan. Twee jaar geleden zag ik een student van Zadkine in mijn les op de Hogeschool. Ze vertelde dat ik altijd haar voorbeeld was geweest, en door mij ook docent wilde worden. Aan het einde van het jaar heb ik haar diploma overhandigd, daar was ik zó trots op. Dit soort dingen maakt ons beroep zo mooi.’

Iedereen is gelijk
Melahat is geboren en getogen in de Afrikaanderwijk en woont nu in IJsselmonde. ‘Ik ben op en top van Zuid, met een Turkse achtergrond en de bekende Rotterdamse trekjes: open en direct. Het Rotterdamse onderwijs is natuurlijk multicultureel, dat maakt het zo leuk. Ik wil voor iedereen een voorbeeld zijn en niet voor een specifieke doelgroep, voor mij is iedereen gelijk. Mijn vader was lasser en wilde dat zijn kinderen, 6 dochters en 1 zoon, gingen studeren zodat ze op eigen benen konden staan. Maar hij zei wel altijd ‘zoek werk dat je leuk vindt!’ Het advies van mijn vader geef ik eigenlijk elke dag door aan mijn leerlingen.’