‘Het succes van de inzet van jeugdhulpexpertise op het Zuiderpark College’

Al jarenlang biedt jeugdhulporganisatie Enver ondersteuning op scholen in het speciaal onderwijs (OZA Specifiek). Maar ook het regulier onderwijs geeft aan behoefte te hebben aan dit soort hulp. Sinds januari draait Enver daarom een pilot bij Het Zuiderpark College. En met succes. ‘Het zou mooi zijn als meer reguliere scholen van onze expertise gebruik kunnen maken’, vindt Jolanda Vink, gebiedsmanager bij Enver. Met de nieuwe gemeentelijke subsidie voor samenwerking tussen onderwijs en preventie en jeugdhulp is dat mogelijk.

Met de subsidie wil de gemeente stimuleren dat scholen samenwerken met welzijnsorganisaties en aanbieders van preventieve interventies en jeugdhulp. Om het funderend onderwijs passender te maken en te voorkomen dat kinderen school moeten verlaten of zware hulp nodig hebben. Enver biedt individuele en groepsgerichte ondersteuning aan leerlingen én leerkrachten in de vorm van begeleiding, training en coaching.

Op school houden zonder externe voorzieningen

‘We willen ons preventieve aanbod graag ook bij reguliere scholen aanbieden’, zegt Jolanda. ‘We onderzoeken nu hoe we dit precies moeten organiseren en financieren. Ons doel is kinderen op school houden, zonder externe voorzieningen. We zien op het Zuiderpark College veel uitval naar het Orthopedisch Didactisch Centrum (OPDC). Voor sommige kinderen is dat de juiste oplossing. Zij hebben intensieve begeleiding nodig. Maar voor veel andere kinderen is op school blijven met de juiste ondersteuning, beter. Dan blijven ze op hun vertrouwde school met hun eigen routines. We weten uit ervaring dat het moeilijk is om kinderen vanuit een externe voorziening weer positief terug te laten keren op school.’  

Resultaat blijft uit

Jolanda ziet dat scholen vaak al langere tijd met een kind bezig zijn, maar dat goed resultaat uitblijft. ‘Er is dan expertise in gedrag en gedragstraining nodig, zoals Enver biedt. Maar dan moeten we wel op tijd betrokken worden en echt onderdeel van het proces zijn. We moeten de scholen in. Na observaties in de klas en gesprekken met het kind, de ouder(s) en school, kunnen wij goed adviseren over wat nodig is om het kind de juiste ondersteuning te bieden.’

Samen draaien

Enver is de pilot gestart op een school waarvan relatief veel kinderen naar het OPDC gaan, om de problematiek goed te kunnen analyseren. Een medewerker van Enver werkt 1,5 dag per week op school. Hierdoor konden we al vier leerlingen op school houden’, geeft Jolanda aan. Het Zuiderpark College is er ook heel enthousiast over. En dat is belangrijk, want we bereiken dit samen met school. We zijn geen extra handen in de klas, maar komen met een specifieke missie. De school moet achter de aanpak staan. Je moet zo’n pilot samen draaien.’

Meer scholen helpen

Jolanda zou graag zien dat er meer pilots worden opgezet. Maar dan is wel financiering nodig. Enver betaalt nu zelf een deel van de uren van de medewerker in de pilot. Subsidie vanuit de gemeente zou hiervoor zeer welkom zijn. ‘Dan kunnen we meer scholen helpen’, sluit ze af.  

Meer informatie over de nieuwe subsidie voor samenwerking met welzijnsorganisaties en aanbieders van jeugdhulp en preventieve interventies: Klik dan hier.

Gerelateerde artikelen