Hoe OBS Pluspunt inclusief onderwijs biedt:

Directeur Martin Schreij: ‘Niemand moet zich buitengesloten voelen’
Door in het onderwijs (jeugd)hulp te bieden, is inclusief onderwijs mogelijk. Dan kunnen leerlingen die extra verzorging of aandacht nodig hebben, gewoon op school blijven. Vanuit dat idee is basisschool OBS Pluspunt dertig jaar geleden opgericht. Nog steeds is deze school uniek in Nederland en een voorbeeld van wat de gemeente samen met het onderwijs wil bereiken als het gaat om inclusief onderwijs. De gemeente ondersteunt scholen zoals OBS Pluspunt. ‘Denk in mogelijkheden’, vindt directeur Martin Schreij. ‘Kan een leerling geen veters strikken? Dan kunnen we daar toch even bij helpen na de gymles. Dit is natuurlijk maar een kleine hulpvraag, maar ook voor grotere vragen kun je veel hulp bieden in school. Op die manier kunnen kinderen in hun eigen wijk naar school, verminderen wachtlijsten voor speciaal onderwijs en verkleinen we het beroep op zwaardere (jeugd)hulp en zorg. En we zorgen ervoor dat kinderen elkaar leren accepteren.’
Het schoolgebouw van OBS Plupunt is fysiek zo toegankelijk mogelijk en heeft bijvoorbeeld een lift en geen drempels. ‘Maar belangrijker nog is de samenwerking, vanaf de oprichting, met Rijndam Revalidatie’, vertelt Martin. Medewerkers van Rijndam Revalidatie werken in school en bieden daar hulp aan kinderen met een fysieke of motorische beperking. Dat kan bijvoorbeeld hulp zijn bij verschonen of verplaatsen of bij gymlessen. Ook geven zij op studiedagen presentaties over de ontwikkelingen op verschillende gebieden van zorg. Zo krijgt de school veel zorgexpertise en leert het team denken in oplossingen.’
Niet raar als je de klas uitgaat
Maar de school biedt ook hulp aan anderstaligen en leerlingen met leerstoornissen, gedragsproblemen, autismespectrumstoornissen en hoogbegaafdheid. ‘Het grootste deel van de dag heeft iedereen samen les, maar hier vindt niemand het raar als je de klas uitgaat voor hulp, extra les of therapie. Laatst hoorde ik een leerling verbaasd zeggen tegen een leerling in een rolstoel: “Ben jij gehandicapt dan?” Dit vind ik zo treffend. Onze leerlingen zien elkaar gewoon als klasgenoten. Van onze 200 leerlingen hebben er 45 extra zorg en ondersteuning nodig. Zonder de extra ondersteuning zouden er zo’n 30 leerlingen naar het speciaal onderwijs gaan. Voorwaarde om onderwijs bij ons te volgen is wel dat leerlingen cognitief mee kunnen komen en er geen zwaardere zorg nodig is dan wij kunnen bieden. Wij hebben bijvoorbeeld geen verpleegkundige in de school’.
Sterke leerkrachten
OBS Pluspunt wil dus zo veel mogelijk ook leerlingen die extra zorg en hulp nodig hebben, binnenhouden, maar hoe betaalt de school al die hulp? ‘Ongeveer een kwart van onze kosten moeten we dekken met bijdragen van andere partijen’, licht Martin toe. ‘Zowel vanuit de rijksoverheid als van de gemeente. Ook samenwerkingsverband PPO betaalt mee. Maar ook met opleiden van leerkrachten kun je veel bereiken. Alle leerkrachten blijven zich ontwikkelen. Zo hebben we reken- en taalcoördinatoren en twee leerkrachten die gespecialiseerd zijn in onderwijs aan hoogbegaafden bijvoorbeeld.’
Zoek samenwerkingspartners
Martin vindt dat iedere school inclusief onderwijs kan bieden. ‘Dat begint met een goed plan van aanpak; wat wil je als school zijn en wat wil je leerlingen bieden. Daar zoek je samenwerkingspartners bij. En natuurlijk financiën. Dat is soms een hele puzzel maar denk in wat het je brengt, niet in wat het kost qua moeite. Dat valt echt mee en je krijgt er zoveel voor terug. Ik ben trots op ons inclusief onderwijs waar niemand zich buitengesloten voelt.’