‘Ik ga voor mijn leerlingen door het vuur’
Als vmbo-leerling had ze moeite met school. Nu staat ze zelf voor de klas: op het vmbo en ze wil er niet meer weg. Ilona van der Zwan (34 jaar) is docent Economie en ondernemen op het Penta College in Hoogvliet. ‘Ik vind het fijn dat mijn leerlingen me kunnen zien als voorbeeld.’
‘Ik dacht dat ik mijn diploma nooit zou halen, ik had geen aansluiting op school. Toch lukte het, en daarna stroomde ik door naar het mbo. Maar dan wel de praktijkkant, de Beroepsbegeleidende Leerweg voor onderwijsassistent. Een docent raadde me aan stage te gaan lopen op het Penta College. Daar kreeg ik het wow-gevoel: ik zag opeens de mooie kanten van het onderwijs en hoe leuk het is om leerlingen in praktijk te helpen. Na het mbo heb ik op de lerarenopleiding Economie en bedrijfskunde gedaan.’
Met haar hbo-diploma op zak keerde Ilona als docent weer terug naar het Penta. ‘Ik werk nu zo’n 16 jaar in het onderwijs, op dezelfde school. Ik had nooit verwacht dat ik voor het onderwijs zou kiezen en hier terecht zou komen. Maar nu sta ik hier toch en ik ga voorlopig nog niet weg. Ik heb het hier enorm naar mijn zin! De economie en het ondernemerschap veranderen natuurlijk continu en ook de methodes en leerlingen zijn steeds nieuw, dus het is nooit saai.’
Elke dag anders
‘Het mooie aan het onderwijs is dat elke dag anders is. Ik ga voor mijn leerlingen voor het vuur. In de 2 jaar tijd die we samen hebben, wil ik een goede band met ze opbouwen. Als ik ze dan ook nog wat leer waardoor ze uiteindelijk hun diploma halen, is dat helemaal mooi. Maar ook als ik een leerling kan helpen en die een 7 haalt voor een vak, maakt me dat trots, dat zijn de kleine grote geluksmomenten. Twee jaar geleden had ik een mentorklas en bij 3 meiden ging het moeizaam, school was niet hun ding. Maar het moment dat ik ze kon vertellen dat ze geslaagd waren en hun blijdschap hoorde, dat was goud. Nu kom ik ze weleens tegen in de supermarkt waar ze werken en maken we een praatje. Dan vind ik het mooi om te zien dat het goed is gekomen.’
Creatieve opdrachten
Door corona moest Ilona omschakelen naar online onderwijs. ‘Voor leerlingen die praktijkonderwijs volgen is het lastig om voor een beeldscherm stil te moeten zitten. Ik liet ze een praktische opdracht doen die aan het eind van de les af moest zijn, bijvoorbeeld een logo maken voor een winkel. Dat werkte goed, ik zag dat ze lekker creatief bezig waren. Dat heeft mijn manier van lesgeven wel veranderd, ik pas dat nu ook meer toe in de klas. Leerlingen zijn er ook enthousiast over.’
Haal het beste uit jezelf
Ilona wil dat haar leerlingen zien dat ze iets waard zijn. ‘We werken hier naar een goede vervolgopleiding. Niet alle leerlingen hebben een rooskleurige thuissituatie. Als er thuis niet zoveel aandacht is, begeleid ik leerlingen bij een beroepentest zodat ze toch een goede keus kunnen maken, één die bij hun past. Ik geef ze mee dat als ze iets willen, ze het beste uit zichzelf moeten proberen te halen. En als je denkt dat je het niet kan, probeer het dan gewoon toch en kijk hoe ver je komt! Jaag je droom achterna.’