‘Ik gun iedereen zo’n leuke baan!’
Zelf vond ze de basisschoolperiode fantastisch. ‘Dat gun ik ieder kind en daar wil ik graag aan bijdragen.’ Angelica Boetting (32 jaar) is stamgroepleider van groep 7 en 8 en onderwijsbegeleider op de Meester Baarsschool in IJsselmonde. Angelica over leren om jezelf te zijn.
Angelica komt uit Drenthe en houdt zelf ook van leren: ze deed de pabo in Zwolle, daarna Onderwijskunde en een master Leren en Innoveren in Utrecht. ‘Toen ik op de pabo zat, merkte ik al hoe mooi en fantastisch ik het vond om over het vak te praten. Ik leer zelf het meest van mensen die me inspireren en vanuit hun ervaring kennis overdragen. Dat wilde ik ook, over alles kunnen vertellen.’
Daarom besloot Angelica om in Den Haag in te gaan invallen. ‘De populatie in de Randstad is heel anders dan in het oosten van het land, de verhalen van de kinderen zijn anders. Het ene verhaal is positiever dan het andere. En de diversiteit trekt me enorm, ik vind al die culturen bij elkaar interessant en helemaal om ze samen te brengen en de overeenkomsten te zoeken. Een vriendin tipte me voor deze baan in Rotterdam, diverser krijg je het niet.’
Blije leerkrachten
Angelica kwam terecht op de Meester Baarsschool, volgens Jenaplan onderwijs. ‘Maar na drie jaar wilde ik meer doen dan alleen lesgeven. Er werd gekeken naar hoe ik binnen de school toch aan mijn uitdagingen kon komen. Als onderwijsinhoudelijke begeleider houd ik me vooral bezig met de inhoudelijke kant: hoe zorg ik ervoor dat collega’s zo optimaal mogelijk voor de klas staan? Een veilige plek waar kinderen zich fijn voelen, begint bij de leerkrachten. Als zij blij hun werk doen, hoe fijner de groep zich voelt. Als je volledig bij het kind bent, zijn ze rustig en kunnen ze beter leren en zichzelf ontdekken.’
Pantsertje afleggen
Daarnaast staat Angelica nog 1 dag per week voor groep 7 en 8. ‘Ik hoop mijn leerlingen een basisgevoel van veiligheid mee te geven. Dat school een plek is waar ze zichzelf kunnen zijn en hun pantsertje af kunnen leggen. Ik geloof dat kinderen de beste versie van zichzelf kunnen worden. Als ze hun kwaliteiten en valkuilen leren kennen en zien en hoe ze daarmee om kunnen gaan. Ik geloof dat ieder kind er gaat komen zodra die zichzelf kent en doet wat die leuk vindt. Die veilige basis sijpelt overal in door, je staat steviger in de maatschappij, in het werk dat je doet en in je persoonlijke relaties.’
Stad van gelijke kansen
‘Het Rotterdamse onderwijs richt zich op kansen en gelijkheid. Voor kinderen die niet kunnen sporten vanwege hoge kosten, wordt wat geregeld. De stad zet zich in voor kinderen die het thuis niet zo goed hebben of waar het niet de goede kant mee opgaat. Rotterdam is ook de plek waar ik zelf mijn talent mag ontplooien.’
Toekomstdroom
Wat wil Angelica andere leerkrachten meegeven? ‘Op sommige dingen heb je geen invloed, dus het heeft ook geen zin je daar druk om te maken. Maar bedenk wat je zelf kan veranderen om ervoor te zorgen dat het fijner wordt en durf om hulp te vragen.’
Angelica heeft grootste plannen voor de toekomst: ‘Mijn grote droom is om ooit zelf een pabo op te zetten. Daar kan mooi een begin worden gemaakt met het oplossen van het lerarentekort. We hebben zo’n tof beroep, ik gun iedereen zo’n leuke baan!’