Direct naar content
Onderwijs010

Ik werk al 19 jaar in het onderwijs

Noëlle kwam ruim twintig jaar geleden bij toeval in Rotterdam terecht. Ze volgde na haar studie de lerarenopleiding, maar het voortgezet onderwijs bleek niet echt haar ding. Ze stapte over naar de deeltijd pabo en kon vrij snel op de Elisabethschool aan de slag. Daar werkt ze nu nog steeds.

Van museum naar onderwijs
Noëlle: “Ik heb eerst in de museumeducatie gewerkt, bij het Onderwijsmuseum. Ik vond het werken voor kinderen altijd heel leuk, maar wilde nog liever mét kinderen werken. Daarom ben ik als zij-instromer deeltijd de pabo gaan doen.”

 “Het bevalt me hier nog steeds goed”, vertelt Noëlle. “Misschien ga ik ooit eens op een andere school werken, maar voorlopig niet. Na 20 jaar heb ik hier voldoende uitdaging.”

Ambitie op zuid
Noëlle werkt in Rotterdam-Zuid. “Dat is anders dan andere wijken, leerlingen hebben vaker te maken met armoede of taalachterstand. Juist deze kinderen hebben baat bij zo goed mogelijk onderwijs. Ik vind het daarom heel zinvol en haal veel voldoening uit wat ik doe. Als team op de Elisabethschool zijn we ook heel ambitieus.”

“Belangrijk in een achterstandswijk is dat kinderen goed onderwijs krijgen. Het is de taak van de school en de leraar om ervoor te zorgen dat leerlingen goed leren lezen, schrijven en rekenen. Juist omdat je in deze wijk lesgeeft moet je grote ambities hebben, voor jezelf en de leerlingen.”

Ambassadeur van Zuid
Zelf woont Noëlle ook ‘op Zuid’ en ze brengt graag wat nuance in het beeld dat er van Rotterdam-Zuid bestaat. “Zuid is meer dan wat je in de media ziet, meer dan de armoede en problemen. Er zijn leuke oude dorpskernen bijvoorbeeld, en veel groen. Je kunt hier wandelen in het Zuiderpark. De school staat aan de rand van het park, we gaan graag met de kinderen naar buiten. Ik ben ambassadeur van Zuid, om te laten zien dat er veel meer is dan mensen denken. Je kunt kinderen hier perspectief bieden door het lesgeven en zo kansenongelijkheid zo klein mogelijk te maken.”

Leraar +R: Noelle