Ik werk als pedagogisch medewerker in Rotterdam

“De kinderen weten dat ik er voor ze ben en dat ze met me kunnen spelen, lachen en praten.” – Guvelle Carlos (25), pedagogisch medewerker sport en bewegen

Wat ik heb geleerd in mijn reis van mavo naar universiteit, van fysiotherapie naar kinderopvang: je kunt alles doen met de juiste mindset. Je beperkt jezelf al snel, terwijl je veel meer kunt combineren. Ik werk nu 30 uur in de BSO als pedagogisch medewerker sport en bewegen en doe tegelijkertijd een universitaire studie Bewegingswetenschappen. En toch heb ik veel plezier in werk en studie en heb voldoende vrije tijd. Ik voel me beter in balans dan toen ik fysiotherapeut was. Als fysiotherapeut was ik sociaal-zakelijk en als pedagogisch medewerker BSO ben ik sociaal-speels. Dat past beter bij me. Met kinderen werken is superleuk: ze waarderen je als meester, hebben geweldig veel energie en lachen veel.

Ik wilde profvoetballer worden en heb vrij hoog gespeeld bij Sparta. Op een gegeven moment moest ik kiezen: voetbal of studie, want het lukte me niet die twee te combineren. Uiteindelijk heb ik na gesprekken met mijn ouders voor mijn studie gekozen. Na de mavo heb ik mbo sport en bewegen gedaan. Tijdens mijn eerste baan als verzorger binnen de jeugdopleiding van Sparta groeide mijn wens fysiotherapeut te worden: ik wilde graag mensen helpen in het fysieke en mentale proces van revalidatie. Ik rondde de hbo-studie fysiotherapie af en heb als fysio bij Sparta gewerkt met verschillende jeugdteams. Nu doe ik bewegingswetenschappen op de VU in Amsterdam. Toen ik met deze studie begon, had ik nog geen gerichte plannen; iets met sport, meer niet. Nu ik met kinderen op de BSO werk, wil ik gaan voor de jeugd. De processen bij kinderen gaan sneller, ze nemen veel meer van me aan en ik kan creatiever zijn in activiteiten. Ik krijg energie van kinderen. Ze zijn puur, speels en leuk. Ik kom uit gezin van vijf kinderen en hou van de gezelligheid om me heen.

Elke dag is anders

Ik heb de agogische kant van mbo sport en bewegen gedaan en kon direct aan de slag in de BSO. Toch heb ik eerst online cursussen gedaan; ik vind studeren leuk en pak elke kans om mezelf te ontwikkelen. Vooral de Gordon training gaf me praktische tools voor de communicatie en het samenwerken met kinderen. Vanaf september 2020 werk ik nu als sportmedewerker voorschoolse en naschoolse opvang op verschillende locatie in Rotterdam. We eten samen, spelen en doen spelletjes, hebben gesprekken en doen educatieve activiteiten. Elke dag is anders, daar zorgen de kinderen wel voor. Ik woon in Schiedam en heb zelf Angolese-Congolese roots. Rotterdam is voor mij lekker divers en ik leer veel woordjes van kinderen uit andere culturen, zodat ik net wat dichter bij ze kan komen.

Pedagogisch coach

Met z’n drieën staan we voor de groep van 30 kinderen van 4 tot 12 jaar oud. Het leeftijdsverschil merk je niet zo; de groep voelt als een grote familie. De kinderen zijn lekker met elkaar bezig en iedereen helpt elkaar. Met de juffen en meesters van de scholen bespreken hoe het op school en op de BSO gaat. Samen zorgen we voor een goede doorgaande lijn. 

In mijn werk is er begeleiding van een pedagogisch coach. Als een kind niet lekker in zijn vel zit of als ik ergens tegen aanloop bij een kind, kan ik dus altijd sparren. Wat speelt er? Wat heeft het kind nodig aan aandacht of begeleiding? Moeten we in gesprek gaan met de ouders? De pedagogisch coach maakt een plan en koppelt daar activiteiten aan. Mijn werktijden zorgen ervoor dat ik tussen 10 en 14 uur tijd kan studeren. Mijn manager denkt met me mee en is flexibel in verlofdagen als ik echt iets voor mijn studie moet doen.

Veel liefde

Toen ik solliciteerde, was ik me niet bewust van het feit dat er weinig mannen in de kinderopvang werken. Nu zie ik dat opgroeiende kinderen ook dat mannelijke rolmodel nodig hebben. Van ouders en alleenstaande moeders krijg ik te horen dat hun kind me ziet als vader, grotere broer of ‘oompie’. En het klinkt misschien soft, maar ik krijg veel liefde van de kinderen. Ze voelen zich veilig bij me. De kinderen weten dat ik er voor ze ben en dat ze met me kunnen spelen, lachen en praten. Ik daag de kinderen ook uit en laat ze klimmen, klauteren en sporten.

Veters strikken en fietsen

In de BSO kunnen we echt wat voor een kind betekenen, het is eten en spelen, maar we zijn ook bezig met hun ontwikkeling en doen educatieve activiteiten. We leren kinderen bijvoorbeeld veters strikken en als dat lukt krijgen ze een diploma. Een jongetje heb ik leren fietsen en zijn moeder was echt flabbergasted toen ze de video zag. ‘Mijn zoon kan fietsen!”. Dat zijn piekmomenten voor het kind, de moeder en mij. Ouders vertrouwen ons hun kind toe en die verantwoordelijkheid neem ik zeer serieus. Soms hebben kinderen het zo naar hun zin, dat ze niet naar huis willen.

Samenwerken in de wijk

Of ik dit blijf doen? Het voelt super en ik zie nog genoeg uitdagingen voor mezelf. Zo wil ik actief gaan netwerken in onze wijk. Er zijn zoveel initiatieven voor kinderen en als we samenwerken kunnen we meer voor kinderen betekenen. Op Zuid hebben we bijvoorbeeld Thuis op Straat en PlayFit en Feyenoord heeft een heel leuk zomerprogramma. De Kinderfaculteit Pendrecht biedt kinderen educatieve vakken aan, zoals rekenen en taal, maar ook sport, dansen, muziek en techniek.  

Veel te ontdekken

Met een groepje straatvoetbalvrienden bezoek ik veldjes in verschillende Rotterdamse wijken. Elke wijk is anders en wij leggen contact met jongeren en gaan lekker voetballen en socializen. Rotterdam heeft oneindig veel veldjes die allemaal anders zijn. Het is goed om uit je comfortzone te gaan en dat wil ik ook graag met de kinderen doen. Ik denk dat er binnen Rotterdam nog zo veel leuke plekken zijn voor kinderen. Mijn droom is de avontuurlijke en speelse kant van kinderen te stimuleren. Er is zo veel te doen in de stad!

Mijn favoriete plek

In Pendrecht heb ik een parkje tussen twee seniorenflats op loopafstand van de school. Daar kom ik tot rust op een bankje tussen de bomen.

  • Bekijk hier de nieuwste vacatures als je een pedagogisch professional bent en vind de baan die perfect bij je past.

Bekijk informatie per thema

Informatiebijeenkomst carrièreswitch naar het Rotterdamse onderwijs of de kinderopvang

Woensdag 11 september 2024 organiseert de gemeente Rotterdam samen met de Rotterdamse schoolbesturen en kinderopvangorganisaties een informatiebijeenkomst. Daar leggen ze uit hoe je de overstap kunt maken naar het onderwijs of de kinderopvang.

Aanmelden voor de bijeenkomst kan hier.