Direct naar content

Ik ben docent op het mbo in Rotterdam

“Studenten gaan op pad en spreken mensen die actief zijn in zorg en welzijn en de mensen waar het om gaat. Dat is een rijke leerschool.”

Aysegul Semiz (29), docent Pedagogiek, Zadkine mbo

Na mijn havo en hbo pedagogiek in Rotterdam wist ik echt niet wat ik wilde. Mijn nichtje tipte me voor de verkorte lerarenopleiding. De opleiding duurde een jaar en van de gemeente ontving ik een beurs voor deze kopopleiding. Tijdens mijn stage op het Zadkine wist ik zeker dat ik met jongeren wilde werken. De combinatie van de persoonlijke contacten, het sociale in de klas en jonge mensen echt iets bij kunnen brengen, gaf me en geeft me nu nog dagelijks energie. Lesgeven is voor mij geen individuele zaak. Binnen Zadkine stap je snel naar andere teams toe. Toen ik startte heb ik meegekeken bij de technieklessen; dat inspireerde me voor mijn lessen.

Dierbare band met studenten

Sinds 2018 heb ik een vast contract op Zadkine. Ik geef hoofdzakelijk les in de eerstejaars klassen. Heel dierbaar is de band die ik opbouw met de leerlingen van mijn LOB-klas, dat staat voor loopbaanontwikkeling- en begeleiding. Ik zie hoe mijn studenten aan het begin van het jaar binnenkomen en maak hun persoonlijke ontwikkeling mee en zie de groepsdynamiek veranderen. Studenten met een laag zelfvertrouwen die stilletjes en onopvallend aanwezig zijn, groeien: ze durven meer, worden mondiger en geven gave presentaties aan de groep. Dit geeft me zo veel voldoening. In mijn klassen zitten jongeren van 18 tot zelfs 30 jaar en we hebben diepgaande en waardevolle gesprekken over thuis, relaties, samenwerken en toekomstdromen.

Vooruitkomen in het leven

Als je goed contact hebt met de groep, hoef je ook minder vaak op te treden als politieagent. Ik ben blij met de tops die de studenten me geven: ze vinden mijn uitleg duidelijk, ze waarderen mijn geduld en ze kunnen altijd bij me terecht. En wat de tips betreft: ze hebben gelijk. Ik moet nog leren eerder in te grijpen.

Wat mij in het onderwijs trekt? Je raakt een stukje van het leven van een ander. Dat heb je in de zorg, waar je een ander helpt. Maar ook in het onderwijs waar je jonge kinderen verder helpt in hun leven. Als docent kun je een goede basis leggen voor hun verdere ontwikkeling, als mens en naar de arbeidsmarkt toe. Ze kunnen met een diploma vooruitkomen in het leven. Ik geniet van de dankbaarheid en blije gezichten tijdens de diploma-uitreiking.

Verhalen, perspectieven en reflecties

Je moet als docent aansluiten op de beleving van studenten en ik breng de theorie met veel interactie met de klas en met voorbeelden die ze herkennen. Het mooie van Rotterdam is dat we multiculturele klassen hebben; een hele heterogene groep met verschillende achtergronden. Die dynamiek geeft andere verhalen, perspectieven en reflecties. Aan mij om ervoor te zorgen dat studenten die vaak persoonlijke ervaringen willen delen.

De wijk in

De stad is een prima middel om theorie en praktijk bij elkaar te brengen. We halen de Rotterdamse sociale kaart in de lessen en verkennen de wijken. De opdrachten en projecten hebben binding met de stad en haar bewoners. Hoe worden armoede en schuldhulpverlening opgepakt? Wat is er voor jongeren en ouderen aan zorg en activiteiten? Wat doet een voedselbank, voor wie en hoe kun je voedsel inzamelen? Welke initiatieven zijn er voor de verschillende culturen in de stad? Natuurlijk kun je online veel vinden, maar als je gewoon door een wijk wandelt en de locaties opzoekt, krijg je een gevoel bij de theorie en de woorden van de website. Studenten gaan op pad en spreken mensen die actief zijn in zorg en welzijn en de mensen waar het om gaat. Dat is een rijke leerschool.

Je staat nooit stil

Ik wil meer betekenen voor mijn studenten en daarvoor start ik dit najaar met mijn master ‘Leren en innoveren’. Op deze school wil ik onderzoeken hoe we de onderwijskwaliteit kunnen verbeteren. Hoe maak je lessen interessanter? Hoe zet je online beter in? Hoe motiveer en betrek je studenten? Echt, als Rotterdamse docent sta je nooit stil en kun je je blijven ontwikkelen. Op die manier blijft lesgeven leuk en uitdagend.

Ik zit graag bij de Erasmusbrug aan de waterkant. Het uitzicht op de Maas is rustgevend en ik laad me weer op als ik daar een mooie zonsondergang zie. Het is de stilte, terwijl ik weet dat het stadsleven met terrasjes en winkels achter me bruist.

Bekijk hier alle informatie over leraar worden in Rotterdam.