Direct naar content

Ik maakte de overstap naar het speciaal onderwijs in Rotterdam

“Kinderen zonder perspectief een perspectief bieden, daar word ik blij van.”

Als chef-kok heb ik een mooie carrière gehad. Als je iets doet waar je trots op bent, dan vertel je dit graag en ik werd steeds minder blij met wat ik deed. Ook vond ik het lastiger het onzekere van het ondernemerschap te combineren met de zorg voor mijn jonge gezin. Vanuit mijn kennissenkring kreeg ik toen de vraag of ik een dagje les wilde geven in de nieuwe keuken van een praktijkschool in Ridderkerk. Als kok was ik al leermeester niveau 4, dus dat kon. Het werken met deze kinderen met een achterstand in het leren, veranderde mijn leven. Ik kreeg een vast contract aangeboden en mocht de Horeca-sector op deze school verder opzetten: koken, bedienen, catering en stages regelen en begeleiden. De kinderen hingen aan mijn lippen: waar komt ons eten vandaan? Ik hervond als leerkracht mijn passie voor de horeca. Laatst nog kwam ik een oud-leerling tegen van de praktijkschool: ‘Meester Erwin, u was de eerste die in mij geloofde.’ Dat raakt me diep en de sleutel is dingen te vinden die een kind wel kan; in ieder kind zit een talent. Kinderen zonder perspectief een perspectief bieden, daar word ik blij van.

Samen met stad en ondernemers

In 2016 heb ik de overstap gemaakt naar het voortgezet cluster 4 onderwijs van het Yulius, locatie Afrikaanderplein in Rotterdam. Weer speciaal onderwijs, want ik wil er zijn voor kinderen waar iedereen zijn handen van af lijkt te trekken. Als stage-coördinator/begeleider heb ik samen met collega’s, met de gemeente Rotterdam en Rotterdamse ondernemers stageprojecten opgezet. Hoe mooi is het om deze kinderen te laten proeven aan echt werk en ze de kans te geven op uitstroom naar werk. We staan daarbij midden in de stad. Kinderen hebben klussen gedaan met Stadsbeheer en de groenvoorziening in het Kralingse Bos, zoals snoeien, bomen zagen, insectenhotels bouwen. Andere kinderen vonden een plek in de Fenix Food Factory op Katendrecht. Of in een Buurt- of Wijkcentrum om te klussen en mee te doen met sociale activiteiten.

Recht op onderwijs en kansen

Vanbinnen voelde ik de wens om een eigen klas te hebben. Vandaar dat ik me heb laten omscholen tot bevoegd leerkracht aan de pabo op de Hogeschool Rotterdam. Sinds 2018 werk ik nu op Yulius Lombardia, SO cluster 4 in Lombardije. Met collega’s heb ik daar een structuurklas opgezet voor kinderen met autisme spectrum stoornis en internaliserend gedrag. Deze kinderen dragen een enorme druk met zich mee en wij geven ze volledig individueel onderwijs. Ik ben gegrepen door deze kinderen en vind het oneerlijk als we ze alleen dagbesteding bieden. Ook deze kinderen hebben recht op onderwijs en kansen op werk. Ze krijgen te vaak te horen wat ze allemaal niet kunnen. Toch is er iets dat bij ze past, waar ze zich goed bij voelen en dat gaan we samen uitzoeken. Zo werkt er nu een jongen van 18 bij de verfafdeling van een bouwmarkt. Qua rekenen zit hij op niveau 3, maar hij kan tekenen en weet veel van kleuren.

Wijk en stad als klaslokaal

Rotterdam is een fijne stad om in te werken. Wij gaan de wijk in en kijken wat er gebeurt en dat bespreken we in de klas. We hebben samen langs de Rotterdamse brandgrens gewandeld en Loods 24 en het Joods Kindermonument bezocht. Dan hebben we het over de bombardementen en WO2. We lopen langs de Erasmusbrug en Hotel New York en de kinderen bouwen of tekenen wat ze gezien hebben in de lessen na. In het Spinozapark geven we buitenonderwijs biologie en natuurkunde, waarbij we aansluiten bij het project Rotterdam Natuurstad.

Elke dag uitgedaagd

Het mooie van dit werk is dat geen dag hetzelfde is. Dat kan ook niet met deze kinderen. Je wordt elke dag weer uitgedaagd om manieren te vinden om contact te leggen en het anders aan te vliegen. Je moet jezelf als leerkracht dus continu vernieuwen en dat doorbreekt de sleur of de routine. Je kunt jezelf blijven ontwikkelen in het Rotterdamse onderwijs. Leerkracht is een mooi vak en daarom heb ik me bij het platform Rotterdam Meestert aangesloten, vooral ook om meer mannen voor het onderwijs te winnen. De kinderen hebben je nodig!

“Ik ben erg betrokken bij dieren en hun welzijn. Blijdorp is een prachtige stads ZOO met een rijk verleden. Ik kom daar altijd helemaal tot rust met mijn gezin en geniet van de sfeer.”

Bekijk hier alle informatie over leraar worden in Rotterdam of ga direct naar de vacaturepagina.

Erwin Stout (38), Speciaal Onderwijs PO Yulius