Ik ben leraar op het voortgezet speciaal onderwijs in Rotterdam

“Je hoeft niet altijd te leren binnen vier muren, dus we gaan graag de stad in.”

Pjotr Sanders, docent aardrijkskunde en decaan voortgezet speciaal onderwijs, Heer Bokel College, Yulius Onderwijs

Wat ik belangrijker vind dan het cijfer, is dat mijn leerlingen iets herkennen van mijn lessen als ze op vakantie zijn, door de stad lopen of naar het journaal kijken. Dat ze snappen wat ze hebben geleerd en aan een ander kunnen uitleggen wat ze zien en wat er wordt gezegd. Ik vind het gaaf als een leerling terugkomt uit de bergen en helemaal enthousiast vertelt dat hij de boomgrens heeft gezien en de verschillende lagen gesteente. ‘Meester, het was in het dal inderdaad warmer dan op de piste.’ Het mooie van het vak is dat ik de hele dag met jongeren bezig ben. Elke dag komt er wel een leerling met een persoonlijk verhaal of iets dat hem of haar bezighoudt; iets kleins of iets groots. Dit contact met jongeren is puur en waardevol.

Echt vooruithelpen

Ik geef les in aardrijkskunde aan havo, leerjaar 1 tot en met 5. Het gaat om speciaal voortgezet onderwijs, cluster 4. Dit zijn op onze school leerlingen met psychische problemen die liggen op het internaliserende vlak. Wij proberen de lessen zo regulier mogelijk te maken, dus leerlingen wisselen van lokalen en docenten. Daarnaast help ik als decaan kinderen bij hun uitstroom naar werk of hun keuze voor vervolgopleidingen.

Mijn beide ouders komen uit het onderwijs en ik vond baanzekerheid destijds belangrijk. Het speciaal onderwijs trok me altijd al, omdat mijn moeder daar lesgaf. Op mijn vorige reguliere basisscholen hielp ik leerlingen die op het randje zaten en neigden naar cluster 4. Ik leef op van die extra uitdaging en wil het maximale uit ieder kind halen. Speciaal onderwijs kan heftig zijn, maar het geeft me energie als ik leerlingen zie groeien. Als ze in de brugklas beginnen, hebben ze veel structuur nodig en vinden ze het moeilijk om met veranderingen om te gaan. Ik kan ze handvatten geven, met ze in gesprek gaan, ze een steuntje in de rug geven en ze echt vooruithelpen. Ik zie ze zelfstandiger worden en dingen oppakken.

Pittig, uitdagend en afwisselend

Het is een cliché, maar iedere dag is anders. Er is veel dynamiek en ik werk met een groep jongeren die elk op hun eigen manier iets willen leren. Elk kind zit anders in elkaar en leert anders. De een is open en supersociaal en de ander weer enorm gesloten. Het is pittig, uitdagend en afwisselend om dat in goede banen te leiden en ze te laten begrijpen waarom de een het zus en de ander het zo doet. Kennis overdragen gaat hier verder dan een leerboek behandelen, want je bent bezig jonge mensen voor te bereiden op hun toekomst in de maatschappij.

Samen de stad verkennen

Ik ga met mijn lessen ook naar buiten, soms samen met de schoolcoach. Je hoeft niet altijd te leren binnen vier muren, dus we gaan graag de stad in. Je komt onverwachte dingen tegen en het geeft een andere dimensie aan het groepsproces. In de stad kun je bijvoorbeeld naar de opbouw en de indeling kijken: centrum, centraal station en wijken. Bij het stadhuis kun je fossielen in het gesteente zien. De dingen die ze geleerd hebben uit een boek, komen ze tegen in de stad. Leerlingen raken enthousiast en ze onthouden ook beter dingen die ze in het echt meemaken. De stad is daar ideaal voor: ze kijken, leren, stellen vragen en zijn met elkaar op pad. Met enkele collega’s maken we plannen hoe we de theorie met vakoverstijgende opdrachten kunnen koppelen aan excursies, bijvoorbeeld naar de haven. Ik heb veel vrijheid om dit op te pakken. Dat maakt mijn werk aantrekkelijk. Als het nodig is, ondersteun ik bij de biologielessen. Als sportmasseur, verzorger en hersteltrainer in de voetbalwereld ken ik het menselijk lichaam redelijk. Kinderen stellen me vragen over overgewicht, afvallen, eten, sporten en blessures. Mijn leerlingen krijgen bovendien biologieles van een echte dierenvriend: ik heb zelf eenden, pauwen en kippen en over die hobby vertel ik graag in de klas.

Mijn favoriete plek in Rotterdam is de Kuip. Als klein jochie ging ik daar met mijn vader en mijn broer naartoe. Mijn broer heeft bij Feyenoord gewerkt en als ventje van 10 jaar mocht in de business seats zitten en in de rust met het Maasgebouw in.

Bekijk hier alle informatie over leraar worden in Rotterdam of ga direct naar de vacaturepagina.