‘In deze baan mag je gewoon legaal een egel kleien’
Op de havo stelde ze zichzelf twee keuzes: politieagent worden of juf. Het werd het laatste en nu staat ze al ruim 13 jaar voor de klas, inclusief een diploma voor gedragsspecialist en schoolleider op zak. Suzanne de Zwaan (33 jaar) is leerkracht op OBS de Plevier in Hoogvliet. ‘In het onderwijs kan je vele kanten op, dat past bij mij.’
Na haar opleiding bleef ze 10 jaar lesgeven op haar stageschool in Rhoon. ‘Ik vind dat je eens in de zoveel tijd moet wisselen van school. Sinds 3 jaar werk ik hier in Hoogvliet. Ik geef les aan twee groepen 6, op woensdag sta ik niet voor de klas, dan hou ik me bezig met gedrag en beleid. Ik denk erover na of ik meer leiding wil geven maar ik wil ook niet helemaal weg voor de klas, want ik vind de kinderen veel te leuk.’
Pruiken en breuken
Wat maakt het onderwijs nou zo leuk? ‘Je kan heel erg je eigen creativiteit kwijt in je werk. De pabo was heel gezellig, met leuke sociale mensen. In deze baan mag je gewoon legaal een egel kleien, voorlezen met stemmetjes of met een pruik op voor de klas staan. En tegelijkertijd de kinderen uitdagen om breuken te maken. Het is heel veelzijdig.’
Fout maken mag
Suzanne wil dat haar leerlingen leren geloven in zichzelf. ‘Ik vind dat we het woord ‘achterstand’ niet meer moeten gebruiken. Als een kind niet goed is in Nederlands, kan het nog een heleboel andere dingen wel. Het maakt niet uit als je af en toe een fout maakt. Het gaat erom dat je gelooft dat het uiteindelijk wél lukt en dat je dan trots bent op jezelf. Ik hoop dat kinderen aan het eind van het jaar naar zichzelf kijken en denken: wat ben ik trots op mezelf. Dat is mijn belangrijkste taak, samen met het voorbereiden op toetsen.’
Panterprintje
Wat voor soort juf is Suzanne? ‘Ik investeer in een goede band met de kinderen maar ik ben wel streng op momenten dat het moet. Ik ben niet hun maatje maar ik ben er wel voor ze. En ik sluit wel altijd af met een grapje. Het is tof als een leerling een aha-moment heeft, zo moet het. Of als kleuters naar je toekomen om even te knuffelen. En ik denk dat ik een hippe juf ben met mijn panterprintjes! Leerlingen letten altijd op wat ik aan heb, ik hou van kleding en mooie nagels. Ik ben ook model voor een webshop voor curvy kleding. Ik wil de kinderen meegeven dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet maar dat het gaat om wat je doet en wie je bent. Dat het belangrijk is om van jezelf te houden. Daarin hoop ik een voorbeeld te zijn voor de kinderen.’
Kippenvel
Natuurlijk zou ze ook dingen anders willen: ‘Ik loop aan tegen de vele regels, maar tegelijkertijd is het lastig om ze los te laten omdat de ook de basis vormen en houvast geven. En er zitten altijd te weinig uren in een dag. Soms ben je meer tijd kwijt aan administratie waardoor het niet altijd lukt om iemand extra aandacht te geven. Maar ik wil vooral laten zien hoe mooi het vak is! Toen mijn toenmalige groep 8 bij de afsluiting van school de musical deed, dacht: dat zijn toch mijn kinderen! Kippenvel was dat.’
Rotterdam
‘Ik ben geboren in Rhoon en woon nu in Hoogvliet. Vaak wordt vergeten dat dat ook bij Rotterdam hoort. We hebben hier geen skyline maar wel dezelfde mentaliteit en diversiteit. Het Rotterdamse onderwijs is heel hard werken, maar heel divers en leuk. Er wordt veel gesproken over problematiek en achterstanden, er zijn veel pareltjes die lange tijd vergeten zijn. Maar laten we bij die kinderen benadrukken wat ze wel kunnen, wat wel goed gaat!’