Van fastfood naar basisonderwijs
‘Als een les tastbaar en betekenisvol is, vergeten de kinderen dit niet meer.’
Martje de Jong (31), zij-instromer groep 4 Prins Willem Alexanderschool
‘Het klinkt misschien als een cliché: ik krijg veel energie uit mijn werk, heb plezier en haal er voldoening uit. Als ik thuiskom en terugkijk op de schooldag, zie ik wat we allemaal gedaan hebben en dat kinderen stappen hebben gezet. Sommige kinderen blijven je ook bij. In mijn eerste jaar had ik een pittige klas waarin het klassenmanagement me moeite kostte. In die klas ontwikkelde een meisje zich bijzonder goed. Ze sprak slecht Nederlands en aan alles zag ik dat ze blij was met juf Martje; ze deed enorm haar best voor mij. Nu zit ze twee groepen hoger en komt ze regelmatig naar me toe. “Juf, ik heb mijn zwemdiploma gehaald.” Of “Juf, ik heb een acht voor geschiedenis.” Ze is opgebloeid en groeit door. Dan ben ik dankbaar dat ik zo’n rol mag spelen in het leven van een kind.’
Geen voldoening meer
‘Na mijn studie voeding en diëtetiek in Groningen ben ik in Amsterdam bij McDonalds gaan werken als adviseur voedselveiligheid en kwaliteit. Ik keurde onder meer ingrediënten en gaf trainingen aan managers over de producten van keuken tot klant. Na vijf jaar had ik steeds meer moeite met de focus op commercie. Ik had ooit voor mijn studie gekozen, omdat ik geïnteresseerd was in gezondheid en nu werkte ik bij een fastfoodketen. Dat voelde niet meer goed. Mijn impact op gezondheid was beperkt tot iets minder zout of vet in de producten en daar haalde geen voldoening meer uit.’
Veelzijdigheid van basisonderwijs
‘Wat dan wel? Wat past bij mij? Via een jobcoach ben ik gaan snuffelen bij de politie, in de zorg en in het onderwijs, want ik zocht een baan met maatschappelijke betekenis. Van het onderwijs ging mijn hart sneller kloppen: je leert kinderen of jongeren iets en je voegt waarde toe aan de maatschappij. Ik heb scholen in het mbo, het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs bezocht. Allemaal leuk, maar de veelzijdigheid van het basisonderwijs trok me het meeste, omdat ik me als leerkracht niet hoefde te specialiseren in één vak. Ook vond ik het werken met jonge kinderen superleuk.’
Overstap
‘In 2019 heb ik de overstap gemaakt. Na gesprekken met enkele schoolbesturen heb ik gekozen voor PCBO. De klik was er en het christelijke sloot aan bij mijn overtuiging. Na een assessment ben ik op Hogeschool InHolland met de pabo voor zij-instromers gestart en kon ik voor de klas staan op de Prins Willem Alexanderschool in IJsselmonde. Ik heb bewust voor een wijk gekozen waar kinderen met een achterstand aan school beginnen en waar de tekorten aan leerkrachten groot zijn. Juist daar kun je als leerkracht veel voor het kind en de maatschappij betekenen. Ook wilde ik me bezighouden met de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.’
Begeleiding
‘De begeleiding van de schoolopleider, de coach van PCBO en de pabo was goed; iedereen stond voor me klaar. De saamhorigheid tussen mijn collega’s is groot; we zijn er voor elkaar. Ik leer veel van de studiedagen, waar we met de leerkrachten dieper duiken in pedagogiek, didaktiek, gedrag of lesmethodes. Op onze school werken we met Teach Like A Champion en dat geeft me veel houvast. Belangrijk, want als leerkracht sta je van half 9 tot 3 constant aan. Als je niet lekker in je vel zit of slecht hebt geslapen, kun je je niet verschuilen.
Ik werk nu vier dagen op school en één dag werk ik thuis met het afronden van de pabo. In februari 2024 wil ik afstuderen. Of ik dromen heb? Mijn droom is uitgekomen, want ik ben gelukkig met mijn vak. Ik begin net en wil me graag ontwikkelen tot een excellente leerkracht. Hoe kan ik dingen anders aanpakken of beter uitleggen? Concreet in de klas wil ik meer doen met de groeimindset en met muziek.’
Johannes de Parkiet en woordenschat
‘Ik woon inmiddels vijf jaar met plezier in Rotterdam Vreewijk. Met de Rotterdampas ga ik regelmatig naar theater en musea. Ik wil de stad vaker in mijn lessen halen. Nu gebruik ik al plaatjes van de Zwaan in de lessen woordenschat. Of ik heb het over dieren in de stad: welke dieren heb jij gezien? Met groep 6 hebben we een project over de haven gehad. O ja, de kinderen hebben genoten van de voorstelling Johannes de Parkiet in theater Zuidplein. Ze leerden nieuwe woorden en ze onthouden deze woorden beter, vanwege de bijzondere ervaring. Door kunst en cultuur leert een kind zich verwonderen. Je breidt hun kennis uit en maakt hun wereld groter dan IJsselmonde. Bovendien ontdekken ze andere talenten.’
Plasticsoep
‘Voor mijn opleiding heb ik een thematische les ontwikkeld over de plasticsoep. We hebben gemeten hoeveel plastic de kinderen meenemen hun tien- en twaalfuurtje, zoals boterhamzakjes en verpakkingen. Van al dat plastic maakten we een staafdiagram. Hier zit rekenen in, maar ook milieu en duurzaamheid. Binnenkort maken we een plasticvanger en gaan we samen zwerfplastic opruimen. Als een les tastbaar en betekenisvol is, vergeten de kinderen dit niet meer.’
Groepsgevoel en sfeer
‘Wat ik bijzonder vind om te ervaren, is dat je veel invloed hebt op het groepsproces in de klas. Nu ik voor het tweede jaar groep 4 heb, besteed ik de eerste weken bewust aandacht aan het groepsgevoel en de sfeer. Bijzonder handig daarbij is het boek De Gouden Weken van Boaz Bijleveld. Ik zag gelijk het verschil: kinderen gingen elkaar helpen, zagen hun fouten in en zeiden vaker sorry. Zo zet je kinderen meer in hun kracht.’
Overweeg je ook een carrièreswitch naar het onderwijs of de kinderopvang? Klik hier voor meer informatie.