‘De blijdschap van de kinderen en de waardering van de ouders doen me veel.’

Paul Smulders (45), pedagogisch medewerker en planner naschoolse opvang
Ik sta nu 23 jaar als pedagogisch medewerker voor de groep in de naschoolse opvang. De laatste vier jaar heb ik ook coördinerende taken op me genomen. Sinds december van vorig jaar ben ik daarnaast vaste planner geworden. Weer een nieuwe uitdaging! Ouders en kinderen maken via de website een keuze wat ze willen doen na schooltijd. Op kantoor plan ik alle activiteiten voor de verschillende locaties. Ik maak de ophaallijsten en zorg voor de vervoersplanning. Als assistent-leidinggevende ben ik nu de organisatorische spin in het web en het eerste aanspreekpunt voor de werkvloer. Fijn dat ik voor de groep staan kan combineren met kantoorwerkzaamheden binnen de kinderopvang.
Eind jaren 90 heb ik stages gelopen in het jeugd- en jongerenwerk in Barendrecht. Na een tijdje buitenschoolse opvang ben ik deeltijd de studie Sociaal Cultureel Werk aan de Hogeschool Rotterdam gaan doen. In 2000 heb ik mijn diploma gehaald en dat diploma staat nu gelijk aan pedagogisch medewerker niveau 4. Ik ben in 2010 aan de slag gegaan in de naschoolse opvang. Dagelijks bieden we 160 tot 180 kinderen meer dan 36 activiteiten aan op 12 locaties in de stad. Ook in de schoolvakanties kunnen kinderen bij ons terecht voor iets leuks.
Dynamisch en divers
Ik hou van de dynamiek en de diversiteit van het werken met kinderen. Geen enkele dag is hetzelfde. De energie en de humor van de kinderen werken aanstekelijk; ik krijg zo veel energie van ze terug. Ik vind het leuk om er samen een gezellige middag van te maken. Kinderen kunnen zich bij ons creatief, sportief, educatief, sociaal en persoonlijk ontwikkelen via allerlei activiteiten. Denk daarbij aan tekenen, schilderen, theater, koken, knutselen, sport, circus, dans, kickboksen, tennis en voetbal. We doen dit zelf en samen met talloze organisaties en verenigingen in de buurt.

Blijdschap en waardering
Het mooie is dat kinderen zich bij ons op verschillende vlakken kunnen ontplooien. Op maandag naar judo, op dinsdag naar kookles en op donderdag iets creatiefs. Dit zijn vaak andere locaties. Ook maken kinderen kennis met kinderen van andere scholen en met een andere achtergrond. In de groep ontwikkelen zij zich ook sociaal: ze leren op elkaar wachten, ze eten samen, ze leren omgaan met diversiteit en ze leren veel van elkaar. De kinderen hebben er zin in, omdat ze zelf voor een activiteit hebben gekozen. En dat merk je, want ze komen elke keer weer enthousiast binnen. De blijdschap van de kinderen en de waardering van de ouders doet me veel.
Begeleiding en sturing
Ik heb nu een contract voor 32 uur. Naast de kantoorbaan sta ik gelukkig ook nog een dag in de week op een groep van jongens tussen de 5 en de 7 jaar. We voetballen of doen een spel. Als het weer goed is, gaan we lekker naar buiten naar het park of de speeltuin. Het mooie van die leeftijdsgroep is dat de kinderen nog heel erg in ontwikkeling zijn. Ze zijn bijvoorbeeld bezig met het ontdekken en stellen van grenzen. Dit kan tot kleine ruzies leiden en het is aan mij om dat goed op te pakken, zodat ze iets leren over respect hebben voor elkaar. Fijn om ze hierin begeleiding en sturing te geven.
Ieder kind heeft bij ons een mentor. Als mentor observeer ik en maak ik verslagen over het functioneren van het kind. Soms heb ik een gesprek met ouders als het even minder goed gaat met een kind.
Vrijheid in de stad
Ik hou van Rotterdam. Privé geef ik rondleidingen aan kleine groepjes en tijdens de schoolvakantie ben ik ook wel eens met kinderen op pad geweest. Ik vind het leuk kinderen iets bij te brengen van de stadsgeschiedenis door bijvoorbeeld samen naar een museum te gaan. De vrijheid om dit te organiseren voor de kinderen heb ik op mijn werk. Afgelopen zomer ben ik samen met een collega wezen lasergamen met de oudste kinderen. Ha, dat was super. Ik voelde mezelf weer kind worden met zo’n lasergun in mijn hand. Dan ben ik zo dankbaar dat ik hier mijn werk van heb gemaakt.
Sportief Creatief? Loop een dagje mee!
Werken met kinderen moet je gewoon een dagje doen. Hou je van diversiteit? Ben je sportief of juist creatief? Kun je je verplaatsen in de leefwereld van kinderen? Loop dan eens een dagje mee in de kinderopvang. Het is echt te gek werk, waarbij je kinderen, ouders en jezelf blij kunt maken.
Leraar worden of werken in de kinderopvang?
Overweeg je een carrière in het onderwijs of ben je geïnspireerd om ook een verschil te maken? Kijk dan hier voor meer informatie.