Ismail Aghzanay, genomineerd Leraar van het Jaar 2019, categorie voortgezet onderwijs

‘Ik wil laten zien hoe mooi het onderwijs is, dat je een verschil kunt maken voor een ander. Leerlingen moeten ervaren wat een prachtig beroep het is, zodat zij er ook voor willen kiezen’, zegt de 28-jarige Ismail Aghzanay. Ismail is docent Engels op het Designcollege en genomineerd in de categorie voortgezet onderwijs.

‘Kijken naar de kracht van het onderwijs’

Vorig jaar was Ismail winnaar in dezelfde categorie en dit jaar is hij ook nog eens één van de gezichten van de landelijke onderwijscampagne ‘Baan van het leven’. Wat wil Ismail met zijn ambassadeurschap uitdragen? Ismail: ‘Positiviteit! Ik maak kennelijk iets los, mijn aanpak en boodschap brengen iets teweeg, dat vind ik heel bijzonder en dat maakt me dankbaar. Hoe wil ik dat doen? Door zichtbaar te maken hoe mooi het onderwijs is. Ja, er is een lerarentekort en er is meer geld nodig. Ja, we moeten het beroep aantrekkelijker maken maar laten we niet alleen klagen hoe slecht het gaat. We moeten de balans vinden. Benoem de knelpunten én focus op wat wel goed gaat.’

Positief effect

De jonge docent zet zijn eigen ervaring in om de kracht van het onderwijs te laten zien. Zijn eigen verhaal heeft hij al vaker verteld: zijn schoolcarrière verliep niet soepel, hij voelde zich niet gezien. Via het speciaal onderwijs kwam hij – aangespoord door een bevlogen leraar – terecht op de lerarenopleiding. Daar geloofden de docenten wel in hem en motiveerden hem in de ontwikkeling van zijn kwaliteiten. De echte omslag kwam tijdens zijn stage, hij herkende zichzelf in de kinderen die hij lesgaf. ‘Ik zag welk positief effect je als docent kunt hebben op een kind. Ik zie mezelf als ervaringsdeskundige en voorbeeld: kijk naar mij, wat goed onderwijs kan doen!’

Goed zijn voor een ander

Ismail verzorgt lezingen, workshops en inspiratiesessies over het beroep voor andere scholen en organisaties. Maar vooral over het belang van een goede band met leerlingen, hun weerbaarheid én die van docenten. Ismail vindt dat je je als docent bewust moet zijn van die invloed die je kunt hebben. ‘En neem daarin je verantwoordelijkheid. Leerlingen krijgen online zoveel informatie tot zich die kan leiden tot onzekerheden. Denk aan filmpjes waarin vrouwen worden geshamed, rapteksten die gaan over geweld. Als docent heb je invloed over hoe kinderen daarmee omgaan. Praat erover met je leerlingen, breng ze bij dat het gaat om wederzijds respect en goed zijn voor een ander.’

Mediteren en reflecteren

De moskee is belangrijk voor Ismail. ‘Dat is voor mij een plek om tot rust te komen, om te mediteren. Om te reflecteren over mijn dag en tot inzicht te komen. En om na te denken over wat ik nog wil bereiken. Mijn grote droom is namelijk om ooit een eigen school te openen, waarin contact, vertrouwen en geloof in het kind de basis vormen. En die noem ik dan de Meester Aghzanay school, haha!’