Janniek van den Berg beste Leraar van het jaar 2018 categorie basisonderwijs

Een ouder omschreef Janniek als ‘superjuf’. Wat vindt Janniek van de verkiezing? “Het is een hele eer. Ik voel de waardering en dat is fijn. Het geeft me ook de mogelijkheid om te vertellen hoe ik tegen de dingen aankijk. Zoals nu. Want ik wil mijn vak aanprijzen. Dit werk is namelijk vooral ontzettend leuk. Ook in Rotterdam.”

“Ik wil mijn vak aanprijzen”

“Voor de klas ben ik mezelf. Ik geniet er met volle teugen van. Elke dag. Ik werk hard en draai veel uren, maar ik kies zélf wat ik doe. Natuurlijk, binnen bepaalde kaders, zoals de lesmethode. Maar ik probeer zelf te bepalen hóé ik werk. Door die vrijheid ervaar ik ontspanning en plezier in plaats van druk. Enkele voorbeelden? Nou, ik hou een achterstevorendag. Dan draaien we de dagplanning om. Of de joggingbroekendag. Of gekke-harendag. Ook leuk: Japie. Hij staat op de instructietafel en is de wc-eend. Verder maak ik graag eigen lesmateriaal, ik pluk een kwartetspel van een euro uit een aanbiedingenbak, of ik ga met mijn leerlingen naar buiten. Zitten we met mooi weer met z’n allen in het gras te tekenen.”


In de ogen kijken

“Elke leerling heeft af en toe een 1-op-1 momentje nodig. De drukke, opvallende leerling, maar juist ook de stille of verlegen leerling. Daarom neem ik aan het begin van het schooljaar elke leerling even apart. Hoi, hoe gaat het? Vind je school leuk? ’s Morgens, bij de deur, kijk ik elke leerling even in de ogen. Ik zie dan precies hoe het kind binnenkomt. Ik praat ook regelmatig met ouders. Tijdens de ouderavond aan het begin van het schooljaar is er ruimte om verwachtingen en doelen uit te spreken. Hoe zien zij dit jaar voor zich? Wat verwachten ze van mij? Halverwege het jaar kijken we of we op koers liggen. Ouders vinden dat prettig en ik vind het fijn halverwege het jaar al feedback te krijgen.”

  • Janniek viert successen met de leerlingen. Dat kan op allerlei manieren: allemaal een spekkie, een sticker, vrij tekenen, werken met een kleurtjespen of lekker een ‘just dance-liedje’ midden in de rekenles.
  • Janniek gebruikt consequent 3 regels: eerste waarschuwing (bewust worden van dat wat je doet), daarna een andere plek in de klas (dit is het moment om je gedrag aan te passen), daarna time-out in een andere klas (even rust voor leerling, klas en juf).