“Kinderen die het leuk hebben in de klas leren makkelijker.”
Mijn schooldag is geslaagd als ik kinderen op een leuke manier iets heb kunnen leren en als ik ze allemaal heb kunnen meenemen. Zo heb ik eens een fruitwinkeltje gemaakt voor een les rekenen. De kinderen kregen nepgeld en mochten met gepast geld een appel of een banaan kopen. Een toples: elk kind deed mee en het geld tellen lukte. Dan fiets ik met een fijn gevoel naar huis. Als leerkracht moet je je continu verplaatsen in de unieke belevingswereld van kinderen. Kinderen zijn puur, eerlijk, reageren vanuit emotie en hebben hun eigen logica. Ze zoeken dagelijks de grenzen op en dagen je uit. Kinderen die het leuk hebben in de klas, leren makkelijker en zijn meer gemotiveerd om aan de slag te gaan. Raimond Boer is zij-instromer op de Heijbergschool.
Als kind wilde ik net als mijn vader politieagent worden. In de pubertijd wist ik het niet meer. Iets met mensen, maar wat? Het werd een brede hbo-opleiding in Rotterdam: Economie & Management. Daarbinnen koos ik voor Human Resource Management. Na mijn studie heb ik acht jaar voor uitzendbureaus en zeven jaar voor detacheringsbureaus gewerkt. Die arbeidsbemiddeling heb ik jaren met plezier gedaan. Toch miste ik iets. Als manager had ik minder direct contact met mensen en was ik te veel met aansturing bezig. Ook stond geld verdienen op één. Je bent een commercieel bedrijf, dat begrijp ik, maar ik kreeg daar geen voldoening meer van. Geld is nooit mijn drijfveer geweest. Andere mensen helpen, daar loop ik warm voor. Ik twijfelde: ik moet nog minimaal 30 jaar werken en wat gaat dit mij nog brengen?
Sfeer proeven en meelopen
Ik ben serieus gaan nadenken over het basisonderwijs. In mijn oude dorp deed ik jeugdwerk en ik heb voetbaltraining aan kinderen gegeven. Mooie herinneringen waar ik blij van werd. Ik kan goed met kinderen omgaan, dus waarom ga ik niet voor de klas staan? Ik heb me erin verdiept en tijdens de informatiebijeenkomst van de +R campagne raakte ik in gesprek met zij-instromers. Ja, dit wil ik ook: ik wil meester worden.
Wij zochten in die tijd een basisschool voor onze dochter en die taak heb ik op me genomen. Ik proefde de sfeer en sprak met leraren en directeuren. Ik werd met open armen ontvangen en mocht een dagje meelopen. Na mijn eerste meeloopdag liep ik met warm hart en brede glimlach de school uit. Daarna heb ik gesolliciteerd bij de Heijbergschool, zo’n tien minuten fietsen van ons huis.
Goede begeleiding
Voordat je begint, volg je eerst een assessmenttraject. Logisch, want de pabo doen en tegelijkertijd voor de klas staan, is pittig. Gelukkig mocht ik in februari 2022 starten. De begeleiding vind ik goed. Met je mentor die groepsleerkracht is, sta je samen voor de klas. Van die begeleiding en feedback leer je veel en zo raak je ook thuis in de regels en afspraken van de school. Daarnaast heb ik een bovenschoolse begeleider vanuit het bestuur die ik eens per keer spreek. De pabo Thomas More heeft een individueel scholingsplan voor de komende twee jaar gemaakt. Verder heb ik een stagebegeleider en een mentor vanuit de pabo. Het intervisiegroepje met andere zij-instromers vind ik bijzonder waardevol.
Ik begon met meekijken en mocht na een aantal weken zelf lessen geven. Ik begon met één les in week en bouwde dit stapsgewijs uit. Na twee maanden stond ik twee halve dagen en één hele dag voor de klas. Dat is voor iedereen natuurlijk anders, want je krijgt de tijd die jij nodig hebt. In april stond ik twee dagen alleen voor groep 4. Na de zomervakantie verhuis ik met deze kinderen mee naar groep 5. Fijn dat ik ze al ken!
Rotterdam leeft in de lessen
Ik geef de kinderen graag iets mee van de stad. In april hadden we de Grote Rekendag over architectuur en bouwavonturen. Toen gebruikte ik de Kubuswoningen, de Rotterdam op de Wilhelminakade en Erasmusbrug in mijn lessen. Het multiculturele van de stad spreekt me aan en die diversiteit wil ik meegeven aan de kinderen; heb respect voor elkaar, ongeacht waar je vandaan komt en wie je bent. Verder gaan we als school met groepen naar kinderboerderij De Wilgenhof via lessen van het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie (CNME). De cultuurtrajecten doen we samen met het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam. Onze jaarlijkse sportdag houden we bij atletiekvereniging PAC. Ik ben van origine geen Rotterdammer, maar na twaalf jaar woonplezier ben er wel eentje geworden.
Ga kijken op een school
Werken in het onderwijs is zo belangrijk, niet alleen omdat er grote tekorten zijn. Het heet niet voor niets primair onderwijs: we geven elk kind een goede basis en daarin kun je als leerkracht het verschil maken. Inkomen, cao, pensioen en vakanties zijn goed. Als ik nu op vakantie ben, dan ben ik ook echt op vakantie. In mijn vorige werk was ik toch nog met telefoontjes en mailtjes van het werk bezig. Nu ben ik vijf weken helemaal vrij. Of ik tips heb voor geïnteresseerden? Ga kijken op een school. Spreek met leerkrachten en zij-instromers. Dompel je onder in de wereld van het basisonderwijs. Het is echt hartstikke leuk.
Mijn favoriete plek
De Kuip. Ik ben voetballiefhebber en vind de sfeer geweldig. Het is een mooie weerspiegeling van Rotterdam. Jong en oud van alle culturen zitten daar met hetzelfde doel: Feyenoord ondersteunen.