Kinderen voelen zich veilig en vertrouwd bij je en dat gevoel is hartverwarmend

Fikria, pedagogisch medewerker en specialist Kwaliteit & Pedagogiek

‘Het kind op één zetten; dat doe ik inmiddels bijna 20 jaar. Ik startte als pedagogisch medewerker op de babygroep, verhuisde naar een groep met kinderen van 0 tot 4 jaar en werk nu al 10 jaar in de buitenschoolse opvang (BSO). Daar sta ik voor de groep en ben ik met beleid, organisatie, kwaliteit en pedagogiek bezig. Het geeft mij voldoening om jonge kinderen te begeleiden. Heerlijk om ze te zien lachen en spelen met elkaar. En ik ben blij als ik ze kan helpen als ze ergens tegenaanlopen of met iets zitten. Ik ben er voor ze, voor de volle honderd procent. En het maakt niet uit of het een baby, een peuter of een achtjarig kind is: ik wil altijd het beste voor het kind.’

‘Ik ben in Marokko geboren en toen ik drie jaar oud was, verhuisde ons gezin naar Frankrijk. Op mijn twintigste ben ik voor de liefde naar Rotterdam gekomen. Dat is inmiddels 22 jaar geleden. Al toen ik in Frankrijk op lagere school zat, wilde ik later met kinderen en ouders werken. Toen ik de Nederlandse taal had geleerd, heb ik versneld de studie Sociaal Pedagogisch Werk, niveau 3 gedaan. Vanaf mijn eerste stage in 2004 werk ik nu in de kinderopvang. Van kinderen krijg je veel energie, voldoening en dankbaarheid.  Je bent echt van betekenis. Werken in de kinderopvang verveelt nooit, dat is echt onmogelijk met kinderen.’

Blije baby’s

‘Ik startte in 2005 op de babygroep. Ouders vinden het reuzespannend om hun kindje achter te laten, want het kwetsbare wezentje is hun kostbaarste bezit. Ouders willen dat je er goed voor zorgt en ze moeten erop kunnen rekenen dat wij het beste voor hun kindje doen. Dat vertrouwen in ons willen we iedere dag waarmaken. Ieder kind is uniek en vraagt individuele aandacht. De basis van het contact is dat een kind zich veilig en geliefd voelt. Met baby’s heb je geen gesprekken, maar je ziet het als een baby zich op z’n gemak voelt bij je. Zo’n baby vertrouwt je, lacht je toe en is blij je te zien.’

Verticale groep: 0 tot 4 jaar

Toen ik door omstandigheden moest overstappen naar de verticale groep met kinderen van 0 tot 4 jaar, was dat wennen. Vrij snel zag ik de leuke kanten van deze groep. De oudere kinderen zijn heel lief voor elkaar. De werkzaamheden waren ook gevarieerder: van luiers verwisselen, flesje geven, boekje lezen tot samen spelletjes spelen. Met peuters heb je al leuke gesprekjes en ze komen zelf naar jou toe. Ze willen bij jou zijn, met je spelen of bij je huilen. Kinderen voelen zich veilig en vertrouwd bij je en dat gevoel is hartverwarmend. Ik had ook regelmatig overleg met ouders en soms kwamen ze naar me toe voor advies.’

10 jaar BSO

‘Toen de kinderopvangorganisatie in 2014 werd overgenomen, kreeg ik een baan in de BSO aangeboden. In eerste instantie was ik aarzelend, want de werktijden en gebroken diensten van de buitenschoolse opvang spraken me niet aan. Maar vanaf de eerste dag was ik om: heerlijk om met deze groep kinderen te werken. De kinderen hebben de hele dag op school gezeten, zijn soms moe of juist hyper en ik mag ze bezighouden met een leuke activiteit. Ik wil ze een fijne middag bezorgen, want op school wordt er al zo veel van ze verwacht. BSO-tijd is vrije tijd voor ze. Ik voel me dankbaar en trots als ik zie dat een kind nog helemaal niet naar huis wil als de ouders hem of haar komt ophalen. Waar ik energie van krijg? Samen koken en knutselen. Of buiten spelen en lekker vies worden in de natuurtuin.’

Combinatiefunctie

Van 2016 tot september 2022 ben ik medewerker plus geweest op één en later op drie locaties. Een medewerker plus werkt deels op de groep en is deels bezig met de organisatie. Mijn taak was om de locatie draaiende te houden. Ik maakte onder meer roosters en had gesprekken met ouders. Na een reorganisatie werd ik eind 2022 netwerkspecialist Kwaliteit & Pedagogiek en dat doe ik nu nog steeds met veel plezier.  Gelukkig sta ik nog steeds twee middagen op de groep. Als netwerkspecialist ben ik bezig met het beleid; voldoen we aan de wetgeving, worden de protocollen gevolgd. Ik maak risico-inventarisaties en ondersteun en begeleid medewerkers.’

Doorgroeimogelijkheden

‘Ik heb afwisselende werk en kan me nog steeds blijven ontwikkelen. In september van vorig jaar ben ik gestart met de opleiding Pedagogisch Educatief Professional aan de Hogeschool Rotterdam. Ik heb in 20 jaar al veel kennis en ervaring opgedaan, maar deze verdieping maakt me nog bewuster van wat ik waarom doe. Die reflectie vind ik verrijkend, zeker ook voor het begeleiden van collega’s en de oudergesprekken. Ik doe deze opleiding ook, omdat ik in de toekomst graag pedagogisch coach wil worden. De kinderopvang is ideaal als je ambities hebt en wilt doorgroeien. Kijk maar naar mijn carrière. En echt Rotterdam is de plek! Na 22 jaar ben ik nog steeds verliefd op de stad. Ik woon op Zuid en voel me er helemaal thuis. Ik hou van onze multiculturele stad en in de kinderopvang zie je daar een mooie afspiegeling van. Iedereen mag er zijn en je mag zijn wie je bent.’

Bekijk hier de nieuwste vacatures als je een pedagogisch professional bent en vind de baan die perfect bij je past.