Marion: “Ik zie de kinderen groeien en geniet als hun ogen glimmen van trots.”

Marion Visser (36), leerkracht groep 3 basisschool Het Spectrum

Werken in het onderwijs geeft me zo veel energie. Je doet het voor de kinderen en elke dag ga ik met een lach naar mijn werk. En als ik toch een mindere ochtend heb, dan verdwijnt dat gevoel onmiddellijk als de kinderen vrolijk binnenkomen: ‘Juf, wat gaan we leren vandaag?’ Lesgeven is zo dankbaar werk. Je start een nieuw jaar met een groep kleuters die nog onzeker zijn, verlegen, angstig soms. En dan gebeurt er iets magisch. Ze ontdekken dat ze kunnen lezen en rekenen. Iets dat ze in het begin moeilijk vonden, kunnen ze door samen te blijven oefenen. Ik vind het zo mooi om ze in dat proces te begeleiden. ‘Ja juf, ik kan het!’ Ik zie de kinderen groeien en geniet als hun ogen glimmen van trots.

Reislust en onderwijs
Inmiddels werk ik 12 jaar in het onderwijs. Ik had daarvoor twee jaar Toerisme gestudeerd, maar maakte de switch naar de pabo. Toerisme voelde te economisch met vooral harde targets. Ik miste een menselijke omgeving en wilde iets betekenen voor de wereld. Mijn reislust kan ik nu prima kwijt in de schoolvakanties, ideale combi! De kinderen hangen aan mijn lippen bij de verhalen van mijn rugzakreizen. Als we met wereldoriëntatie woestijnen of eten uit andere landen behandelen, dan kan ik daar altijd wel iets persoonlijks over vertellen.

Structuur helpt
Vijf dagen in de week sta ik voor een groep van 26 kinderen. ‘Is dat niet veel?’, vragen mensen me wel eens. Nee, de groepsgrootte maakt mij echt niet uit. Vanaf de eerste dag geef ik de kinderen structuur en schep ik voorwaarden om te leren. Denk daarbij aan een goede luisterhouding, de opening van de dag in de kring, het bespreken wat we die dag gaan doen. Dit geeft de kinderen houvast en veiligheid. De kinderen voelen zich dan vrij om op onderzoek uit te gaan en kunnen zich beter ontwikkelen.

Stimulans van lerarenbeurs
In het Rotterdamse onderwijs is veel mogelijk. De gemeente ondersteunt leerkrachten met de lerarenbeurs. Toen ik hierover hoorde, ben ik gaan nadenken: waarin wil ik me verdiepen, wat vind ik leuk? Zo’n beurs is een toffe stimulans voor mij als leerkracht en de kinderen profiteren daar ook van. Ik heb inmiddels de opleiding taal/leesspecialist gedaan. Lezen is zo belangrijk voor een kind: verhalen zorgen voor ontspanning en ze prikkelen de fantasie. Uiteraard heb je lezen ook nodig bij andere vakken. Op schoolniveau denk ik nu mee over het lees- en taalbeleid. Hoe kunnen we de school, het onderwijs en de kinderen beter maken met lezen en taal? We zetten nu bijvoorbeeld een schoolbibliotheek op samen met de bibliotheek van Rotterdam. Vorig jaar ben ik gestart met Rots en Water training, leuk en leerzaam. Rots staat daarbij voor je eigen grenzen aangeven, zelfstandig beslissingen nemen en een eigen weg kunnen gaan. Water symboliseert communicatie, luisteren, samen naar oplossingen zoeken en de grenzen van anderen respecteren. Dit jaar wil ik deze training samen met een collega voor de school gaan opzetten.

Thuis in de stad
Ik ben net als andere Rotterdammers trots op de stad en ik voel me er helemaal thuis. De mentaliteit van aanpakken, gewoon doen en zeggen waar het op staat, dat spreekt me aan. De school staat in de wijk Nesselande aan de rand van de stad en ik woon in Kralingen. Als het droog is, ga ik lekker op de fiets naar mijn werk, zonder files en langs de plas. Met groep 3 gaan we de stad nog niet in, maar de hogere groepen gaan met metro naar theater en musea. De Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) komt wel naar de klas toe voor theater, kunst en creatieve lessen.

Elk jaar loop ik met veel plezier de marathon van Rotterdam. Wat een feest: de stad loopt uit en overal is muziek. Ik zit bij de trainingsgroep Gers! Forward en samen leren we hardlopend de stad beter kennen. Na schooltijd verken ik graag nieuwe koffie- en eettentjes. Net als op reis ga ik graag overal even naar binnen om de stad te ervaren en mensen te ontmoeten.

Mijn favoriete plek

Dag en nacht kan ik genieten van de iconische Erasmusbrug. De Kralingse plas is ook bijzonder voor me. Op een zomerse dag word ik blij van het blauwe water en de mensen die sporten en samen barbecueën: je voelt dat de stad leeft. En in elk seizoen vind ik het prachtig om daar hard te lopen.

Bekijk hier alle informatie over leraar worden in Rotterdam.