CONFERENTIE EXPERTGROEP 2017

Datum
01 juni 2017
Aanvang
12:00
Locatie
Hildegardis Mavo

De inleiding werd gegeven door Marinka Kuijpers. In de bijlage vindt u haar presentatie.

Workshops van de conferentie

1. De Leerroutekaart en de Rotterdamse aanpak Loopbaanleren door Karin Lameijer van de gemeente Rotterdam 

Wanneer elke leerling weet waarvoor hij of zij leert, is de kans op uitval of demotivatie kleiner. Zeker wanneer het einddoel realistisch is en voldoende kansen biedt op de arbeidsmarkt; die van nu en die van de toekomst. De Leerroutekaart is een tool waarmee elke leerling, samen met zijn of haar ouders en docenten letterlijk zijn of haar eigen leerroute kan uitstippelen. Het stelt jou als docent daarnaast beter in staat individueel of klassikaal, met leerlingen en met ouders, blijvend het gesprek te voeren over de toekomst. In deze workshop maak je kennis met deze kaart en de Rotterdamse aanpak loopbaanleren. 

2. LOB op de voorgrond bij RVC de Hef door Iko Doeland en Anton Brand van RVC de Hef. 

In vmbo-school Rotterdams Vakcollege de Hef vormt LOB de ruggengraat van het curriculum. Ouders, leerlingen en school hebben allen een rol in het maken van keuzes in de wereld van arbeid en beroep. RVC de Hef organiseert diverse activiteiten waarin ouders en hun kind samen in gesprek zijn over de toekomst van de leerling. Benieuwd hoe deze school dit aanpakt, welke activiteiten zij organiseren en wat jij daarvan kunt leren? Kom dan naar deze workshop. 

3. Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam door Marina Veth van EIC

Met de klas op excursie door de Rotterdamse haven met een bezoek aan de permanente havenexpositie? Geïnteresseerd in een  bedrijfsbezoek, gastles of gastcollege? Op zoek naar achtergrondinformatie voor een scriptie? Dat kan allemaal bij het EIC Mainport Rotterdam. De Rotterdamse haven is van groot belang voor de Nederlandse economie en welvaart. Veel jongeren in Rotterdam kennen de vele mogelijkheden die de haven hen kan bieden nog niet. En bovendien weten ze niet wat zij voor de haven kunnen betekenen, terwijl er de komende jaren juist in de Rotterdamse haven veel vraag naar goed opgeleid personeel is. over. In deze workshop informatie over de mogelijkheden van het EIC Mainport Rotterdam voor LOB voor PO en VO en verder. 

4. Hoe voer ik een goed loopbaangesprek met mijn leerling? door Anna de Rijk

Effectieve loopbaangesprekken voeren is te leren. In deze workshop een korte inleiding in hoe je leerlingen sneller kunt aanzetten tot actie. Maak jezelf vaardigere in het stellen van gerichte vragen en reflecteren met leerlingen op ervaringen. Hoe verkrijg ik meer inzicht in de praktische toepassing van de loopbaancompetenties.

5. Ouders en lob: gedoe of een kans? door Annette Diender  

Het is belangrijk om ouders te betrekken bij lob, dat is voor de Rotterdamse vo-scholen geen nieuws. Maar hoe organiseer je dat? Hoe zorg je dat de betrokkenheid van ouders een positieve impuls geeft aan lob, en lob een positieve impuls aan ouderbetrokkenheid? Recent onderzoek van Monique Strijk (vervolg op het promotieonderzoek van Mariëtte Lusse) en pilots op 12 scholen leveren nieuwe inzichten op en vooral ook praktische ideeën, die we graag met jullie delen. Hoe betrek ik ouders bij het loopbaanleren van hun kind in het VO?

6. Aan de slag met het loopbaandossier door Inez Barmentloo-de Boer en Cora Houweling van Talenteon Educatieve Uitgever

Het loopbaandossier is sinds kort verplicht voor alle vmbo-leerlingen. Maar hoe  krijg je je leerlingen ermee aan het werk? In ons loopbaandossier kan een leerling kiezen uit verschillende loopbaanervaringen. Bij elke ervaring helpen we de leerling te reflecteren op wat hij gedaan heeft en wat dit voor zijn loopbaansturing kan betekenen. De vragen zijn kort en bondig en er is ruimte voor persoonlijke teksten foto’s en filmpjes. Het is belangrijk om over deze ervaringen in gesprek te gaan. Daarom zijn ook de loopbaangesprekken in het loopbaandossier opgenomen. Hierbij komen alle loopbaancompetenties aan bod. Als steuntje in de rug voor de mentoren of begeleiders kunnen de door ons ontwikkelde gesprekwaaiers helpen.

7. Intergrip en het Digitale Doorstroomdossier door Lennard van Gelder, Intergrip 

Het Digitaal Doorstroomdossier (DDD) is een digitaal overdraagbaar dossier vanuit het vo naar het mbo. Het DDD heeft als doel om uniform de belangrijkste gegevens door te geven aan het mbo. Zo is er de mogelijkheid om een warme overdracht aan te vragen en er is een uploadfunctie om een school eigen LOB-formulier door te geven. Benieuwd wat dit dossier of een andere oplossing van Intergrip voor u kan betekenen? Laat u inspireren tijdens deze workshop.

8. Welke activiteiten organiseert JINC in het kader van LOB door Fay Tulling van Jinc

JINC Rotterdam helpt jongeren die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. In een programma van zeven projecten, de JINC-leerlijn, maken jongeren kennis met bedrijven en beroepen en leren ze effectief gedrag voor stage en werk. JINC Rotterdam bereikt in 2016 meer dan 10 000 leerlingen. Over de verschillende projecten van JINC wordt in deze workshop iets verteld.

9. Het LOB-cv voor HAVO/VWO door de Hogeschool Rotterdam

Het LOB-cv wordt door de leerling zelf op een digitaal onafhankelijk platform aangemaakt en beheerd. De leerling bepaalt zelf wat hij of zij van zichzelf wil laten zien aan de intakers van het hbo. Door middel van het invullen van een LOB-cv voorafgaand aan de studiekeuzecheck zal de leerling beter in staat zijn om te reflecteren op de studiekeuze en bereid zich hiermee beter voor op de studiekeuzecheck en de benodigde vaardigheden die nodig zijn in het hbo.