Succesvol tweede blok van de Master Jonge Kind

In januari hebben we al een inkijkje gegeven in het eerste trimester van de Master Jonge Kind aan de Hogeschool Rotterdam. Het tweede blok van deze master is nu afgerond en zowel de studenten als hun praktijkbegeleiders zijn positief. De studenten bevelen de Master Jonge Kind sterk aan voor iedereen die werkt met jonge kinderen.

Werken aan optimaal onderwijs

In het tweede blok van de Master Jonge Kind heeft lector Cathy van Tuijl samen met collega’s verschillende observatiesystemen onder de loep genomen om te beoordelen hoe effectief deze systemen kinderen in beeld brengen. Ze hebben zich gericht op het verbeteren van de kwaliteit van educatieve processen en interactievaardigheden. Door kansrijke oplossingen te verkennen, werken zij aan het optimaliseren van het onderwijs, wat studenten vervolgens in de praktijk meenemen.

“Samen verkennen we de wereld; interactie leidt niet alleen tot verbinding maar ook tot groei voor het jonge kind.” – Anna, teamleider Jonge Kind, OBS De Vogelenzang

Bouwen aan de Toekomst

De Masteropleiding Jonge Kind (MJK) werkt samen met verschillende disciplines in het werkveld van het jonge kind. Dit wordt gedaan met hetzelfde doel: alle jonge kinderen optimale ondersteuning bieden bij hun ontwikkeling. Daarin versterken zij kansrijke aanpakken en integrale samenwerking tussen kinderopvang, VVE en onderwijs.

Ideaal voor onderwijs- en kinderopvangprofessionals

Voor wie is de master geschikt? Deze Masteropleiding is ideaal voor wie werkzaam is in de kinderopvang of VVE, zoals pedagogisch professionals, coaches, beleidsmedewerkers, en leidinggevenden. Het is ook inzichtelijk voor medewerkers in het primair onderwijs, waaronder leerkrachten, intern begeleiders, onderbouwcoördinatoren en VVE-coördinatoren. De master biedt diepgaande inzichten en perspectieven die je tijdens een voorlichtingsbijeenkomst verder kunt verkennen.

Deze diversiteit aan studenten maakt de Master Jonge Kind niet alleen waardevol, maar ook rijk aan verschillende inzichten en benaderingen. Het is een uitstekende basis voor iedereen die de ontwikkeling van jonge kinderen (0 tot 8 jaar) wil ondersteunen binnen het educatieve en sociale domein.

Klaar om een verschil te maken voor het jonge kind?

Sluit je aan bij de volgende groep of kom naar een voorlichtingsbijeenkomst. Kijk hier voor meer informatie over de Masteropleiding Jonge Kind (MJK) : Deeltijd master opleiding Jonge Kind 

Bekijk informatie per thema

Gemeentelijke inzet op het Jonge Kind in Rotterdam

Het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid (NROB) benadrukt het belang van de eerste levensjaren voor de ontwikkeling van kinderen. Door samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang en gemeente, streeft het beleid ernaar vroege achterstanden te voorkomen en gelijke startposities in het onderwijs te garanderen. Lees hier meer over het jonge Kind in het NROB.

 

De behoefte aan betere ondersteuning voor jonge kinderen in Rotterdam is duidelijk. Door deel te nemen aan de Master Jonge Kind kun je hier een bijdrage aan leveren.

Gerelateerde artikelen