Direct naar content
Onderwijs010

Mavis van Kallen, genomineerd Leraar van het jaar 2018 categorie speciaal onderwijs

Ze kwam in 1991 vanuit Suriname naar Nederland. Mavis van Kallen trok tijdelijk in bij haar broer, die in de Oranjeboomstraat woonde. “Ik voelde me direct thuis in Nederland. Na een jaar vond ik een eigen huis, maar ik bewaar fijne herinneringen aan die startperiode in Feijenoord. Daarom wil ik graag hier op de foto. Hier is het immers begonnen: een nieuw leven in Nederland. Mijn zoontje ging hier om de hoek naar de Agnesschool, terwijl ik zelf vrijwel direct aan het werk kon als invalkracht in het speciaal onderwijs.”

“Stapje voor stapje komen mijn leerlingen verder”

Mavis vond een baan bij het Rotterdam College en is daar nooit meer weggegaan. Mavis: “Het speciaal onderwijs is uitdagend, maar ook zó leuk. Geen dag is hetzelfde. Het is meer dan onderwijs: de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen is groot. In het speciaal onderwijs zijn leerkrachten voortdurend op zoek naar kleine succeservaringen voor hun leerlingen. Stapje voor stapje komen ze verder, op weg naar hun toekomst. Ik zie hoe mijn leerlingen opbloeien. Dan ga ik aan het eind van de dag met een tevreden en dankbaar gevoel naar huis!”

Ingebouwde scanner

“Mijn leerlingen zijn niet zielig, ook al worden ze soms wel zielig gevonden. Niks daarvan! Ze hebben een soort ‘ingebouwde scanner’ waarmee ze feilloos aanvoelen of jij ze als begeleiding die veiligheid, rust en structuur kan bieden. Op een bepaalde manier zijn ze misschien kwetsbaar en hebben ze extra begeleiding en ondersteuning nodig, maar ze hebben beslist ook talent. Hun sterke kanten liggen veelal op het praktische vlak.”

Meegroeien

“Ik heb mezelf in Nederland ook kunnen ontwikkelen tot de krachtige persoon die ik nu ben. Genomineerd als leraar van het jaar. Fantastisch toch? Voor mij is die waardering de kers op de taart. Ik blijf me ontwikkelen. De omgeving verandert, het onderwijs verandert en ik groei mee. Als gedragsspecialist sta ik stevig in mijn schoenen. Dat moet ook wel in dit werk, waar ik te maken krijg met zeer moeilijk gedrag. Daarom draag ik platte schoenen, haha!”

Rotterdam is puur

“Rotterdam is echt mijn stad geworden. Ik hou van de puurheid en zuiverheid. Rotterdam is een werkstad en speelt geen toneel: what you see is what you get. Dat is ook mijn kenmerk. En natuurlijk is Feyenoord mijn cluppie. Toch is de band met Suriname nog sterk. Zo werk ik mee aan een uitwisselingsprogramma om mijn kennis te delen met het onderwijs in Suriname. Ik ben zo dankbaar dat ik dat mag doen!”

Tips van Mavis voor collega’s in het speciaal onderwijs

  • Sluit aan bij de belevingswereld van je leerlingen
  • Zie de kracht van je leerlingen
    *Zie de mogelijkheden van je leerlingen, niet de onmogelijkheden
    *Toon empathie