Meester in de rechten is nu juf
“Ik gun elk kind in Rotterdam goed onderwijs.”
Marieke Klein (49), leerkracht groep 7 van OBS De Pijler
Elke dag als je voor de klas staat, gebeuren er mooie dingen. Tijdens een van mijn stages had ik groep 5 uitgelegd wat avondrood was. Een paar weken later stak een leerling tijdens het lezen van een stripboek zijn hand op: “Juf is dit avondrood?” Ja, dat was zo. De blijdschap van dit kind is goud waard. Ik vind het ook fijn om meerbegaafde leerlingen uit te dagen. Ik stel verdiepende vragen en nodigen ze uit hun kennis in te zetten bij andere leerlingen. Als ze dan samen groepjes vormen en aan de slag gaan, is dat een fijn succesmoment op een schooldag.
Na mijn studie rechten ben ik onder meer wetgevingsjurist op twee verschillende ministeries geweest. Na acht jaar Den Haag ben ik naar de gemeente Rotterdam gegaan om te werken als directiesecretaris van de directeur Onderwijs. Binnen de gemeente heb ik daarna diverse functies vervuld, zoals teammanager bij de ROTEB. Ook heb ik wethouders geadviseerd, wetenschappelijk onderzoek begeleid en een asielzoekerscentrum mee helpen oprichten. Mijn laatste functie was adviseur Governance en Deelnemingen. Daar kreeg ik te maken met een waaier aan organisaties, zoals het Havenbedrijf, de RET, musea, bibliotheken en sportorganisaties.
Meerwaarde voor Rotterdamse jeugd
Bijzonder uitdagend werk en toch heb ik op 31 juli 2023 ontslag genomen om per 1 augustus te beginnen als leerkracht groep 7 bij OBS De Pijler van stichting BOOR. Waarom? Ik merkte dat mijn creativiteit op was, ondanks mijn grote netwerk en mijn pragmatisme. Onderwijs was geen lang gekoesterde droom, maar ik had vooral de drang iets compleet nieuws te leren. Onderwijs is wel altijd aanwezig geweest in mijn leven. Mijn specialisatie was onderwijsrecht en ik heb bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs gewerkt en bij een kennisinstituut deed ik wetenschappelijk onderzoek naar studiefinanciering. En niet onbelangrijk: mijn vader was directeur van een basisschool. De directe aanleiding om vol voor het onderwijs te gaan, was een schoolkamp van mijn oudste zoon. Ik ging mee en zag dat de leerkrachten echt iets heel tofs en belangrijks doen voor de Rotterdamse jeugd. Dat wil ik ook: alles van meerwaarde begint in de klas.
Verkorte deeltijdopleiding
Mijn doel was in zo kort mogelijke tijd zo goed mogelijk te worden opgeleid. In Rotterdam, want ik wilde niet eindeloos reizen. Ook wilde ik mijn baan niet opzeggen en veel inkomen inleveren. Daarom koos ik in 2021 voor de tweejarige verkorte deeltijd pabo aan de Hogeschool Rotterdam. Naast mijn studie kon ik mijn baan voor een deel behouden. Mijn werk bouwde ik langzaam af van vier, naar drie en later twee dagen van 9 uur. Door deze combinatie was ik fulltime bezig: twee dagen werken, een dag stagelopen school en elke vrijdag pabo. En in het weekend stond ik eerst langs het sportveld en daarna was ik het hard aan het studeren en verslagen aan het maken.
Vlieguren voor de klas
Het was verschrikkelijk intensief. Twee jaar moest ik werk, opleiding, studeren, stages en gezin combineren. Mijn sociale leven stond op pauze. Ik kijk dan ook enorm uit naar de eerste grote vakantie met ons gezin. Mijn wilskracht heeft me er doorheen gesleept, want ik wilde dit diploma. En de pabo-klas was fantastisch: we hebben elkaar erdoorheen geholpen. Leerkracht worden is ook een lesje in nederigheid geweest, want ik heb getwijfeld of ik überhaupt wel geschikt was om les te geven. Als moeder wist ik snel alle praktische zaken aan te pakken. Maar zorgen dat er voldoende tempo, uitdaging en differentiatie in je lessen zit voor elk van de 25 leerlingen? Ja, dat is andere koek. Als je alle vier de stages optelt, heb je 80 dagen voor de klas gestaan en dat zijn bijzonder weinig vlieguren. En omdat je 49 bent, verwacht iedereen dat je heel veel kan. Dit betekent dat je extra hard moet werken: in je lesvoorbereidingen, in het lesgeven en bij het nabespreken met je werkplekbegeleider.
Warm welkom
Ik heb bewust gekozen voor OBS De Pijler. Hier hebben mijn drie kinderen opgezeten. Ik ken de leerkrachten die nu mijn collega’s zijn. Zij geven mij het warme gevoel dat ik welkom ben. Ik ken het gebouw en dat voelt veilig en comfortabel. Als je met een compleet nieuwe baan begint, vind ik die dingen belangrijk.
Goed onderwijs voor elk kind
Het lerarentekort raakt me, want ik gun elk kind in Rotterdam goed onderwijs. Alles begint met goed onderwijs: van de aanpak van klimaatverandering tot het samenleven met elkaar ondanks meningsverschillen. Het begint allemaal op de kleuterschool en op de basisschool. Je leert daar met elkaar omgaan, je leert de taal van elkaar spreken, je leert elkaar verwonderen, je leert je uiten via een dramales, tekenles of muziekles. Je leert rekenen, zodat je jezelf kunt redden in een supermarkt. Je leert lezen, zodat je moeilijke brieven van de gemeente begrijpt en de meterstand kunt doorgeven.
De stad leeft in de lessen
De stad Rotterdam heb ik in werkstukken voor de pabo gebruikt voor omgevingsonderwijs in de wereldvakken. Mijn aardrijkskundeles ging over de Maas: wat zie je allemaal op, onder, langs, over en door de Maas? Mijn les natuurtechniek ging over waterzuivering en schaarste aan water in de stad. In mijn geschiedenisles stond ik stil bij de landverhuizers en had ik het over Hotel New York en het nieuwe landverhuizersmuseum FENIX. De stad en de directe leefomgeving van de school met de Erasmusbrug, het Joodse kindermonument en Loods 24 lenen zich voor omgevingsonderwijs.
Bekijk informatie per thema
Favoriete plek in Rotterdam?
De Bagels & Beans aan de Stieltjesstraat op de Kop van Zuid. De koffie en bagels zijn er heerlijk. Mijn lieve oudste zoon werkt er en het uitzicht op de Maas en mijn zwemplek in de haven achter de Laan op Zuid vervelen nooit.