Mieke Carlier, genomineerd Leraar van het jaar 2018 categorie pedagogisch medewerkster
In alles wat ze doet straalt Mieke Carlier de rust uit die haar peutergroep van De Toermalijn in Rotterdam Zuid zo hard nodig heeft. “In deze oer-Rotterdamse wijk speelt van alles. Het is heus niet alleen maar kommer en kwel, maar veel ouders hebben het niet makkelijk. Eénoudergezinnen, tienermoeders, verborgen armoede, werkloosheid of zelfs huiselijk geweld. Dan is het belangrijk dat de kinderen bij ons zichzelf kunnen zijn in een veilige, rustige groep.”
“Niet nee zeggen”
“De mooiste momenten zijn als alles vanzelf gaat: de kinderen spelen met elkaar, zonder dat ik ze hoef te corrigeren. Dan ga ik op mijn stoel zitten, leun achterover en observeer ik hun gedrag. Dan geniet ik. Maar er zijn ook situaties dat ik stevig moet bijsturen. Zoals laatst. Een meisje van net drie jaar was nieuw in de groep. Ze stuiterde door de ruimte, stond te springen en te gillen, maakte ruzie. Thuis had ze niet geleerd samen te spelen met andere kinderen. Voor zo’n kind is het ontzettend belangrijk dat ze naar onze peuterschool gaat.”
Ouders
“Ik ben een duizendpoot. Dat moet ook wel in dit werk, en dan vooral in deze wijk. Pakweg een kwart van mijn tijd besteed ik aan de ouders. Sommige ouders hebben geen idee hoe ze hun kind moeten opvoeden, hoe ze de ontwikkeling van talenten kunnen stimuleren, gedrag kunnen beïnvloeden. Ik besteed tijd aan de ouders, maar natuurlijk staat het kind centraal: het gaat om de ontwikkeling van hun talenten en hun welzijn.”
Niet afleren maar stimuleren
“Ik ben een buitenmens, vind groen en de natuur belangrijk. Ik heb een stukje groen op ons stenige plein aangelegd. Onlangs was er tijdens een storm een boom omgevallen. Ik heb de stam laten verzagen tot zitplekjes. Het begeleiden van stagiaires vind ik ook leuk. Het eerste dat ik hen afleer is het zeggen van ‘nee’. Nee, dat mag niet. Nee, niet doen. Nee, afblijven. Ik wil nee niet horen op mijn groep. Mijn motto is: stimuleren in plaats van afleren. Als een peuter iets doet wat onwenselijk is, kun je het beter afleiden, bij de hand nemen en even aandacht geven, stimuleren om iets anders te doen.”
Tips van Mieke:
- Blijf als pedagogisch medewerker jezelf en geniet van de mooie momenten
- Ga uit van de talenten van het kind