Direct naar content
Onderwijs010

OBS De Schalm, beste lerarenteam van het jaar 2019

OBS De Schalm op Katendrecht is winnaar in de categorie lerarenteam. Mark van Zoest en Sandy Cheung vertellen over dingen over hebben voor elkaar en tl-balken.

OBS De Schalm is een school voor podiumkunsten, naast de reguliere vakken is er veel aandacht voor creatieve vakken zoals theater, dansen, expressie en presenteren. ‘We willen de kinderen leren durven, zodat ze durven te leren’, vertelt Mark, meester van groep 5. Hij vervolgt: ‘Leren kan best eng zijn, kinderen stappen in een wereld die ze nog niet kennen. We werken met de methode Positive Behavior Support waarbij we een positieve omgeving creëren. We laten zien dat leren heel leuk kan zijn.’

‘We zijn een klein team maar we hebben een groot portie Rotterdams lef om dingen aan te gaan.’

Sandy, juf van groep 3: ‘We bieden kinderen maatwerk, of een kind nou hoogbegaafd is of achterloopt. Daarvoor overleggen we veel met elkaar als team. Als teamlid heb je veel individuele zeggenschap over hoe je vindt dat iets aangepakt moet worden, het wordt niet van bovenaf opgelegd, dat is wel kenmerkend voor onze school.’

Aanpakkers

Waar zit nou de kracht van De Schalm? Mark: ‘De Schalm staat goed bekend in de buurt, we zijn een echte wijkschool. We hebben 180 leerlingen en 20 teamleden plus ltu-docenten, dat staat voor leertijduitbreiding. Zij geven vakken zoals dans, theater, muziek en beeldende vorming. We zijn een kleine school, ik denk dat dat onderdeel van ons succes is. En de cultuur is heel open, we delen ideeën en lesmateriaal met elkaar.’

Sandy: ‘We zijn ook een gemêleerd team, meer dan de helft werkt hier al 15 tot 30 jaar, de rest zo’n 1 tot 5 jaar. Samen zijn we een goeie mix en vullen we elkaar aan.’ Mark: ‘We zijn aanpakkers. Dat merkten we goed met de coronacrisis en we digitaal les moesten gaan geven. Sommige leerkrachten hadden daar wat moeite mee maar we hebben elkaar daarin geholpen. Zo kon iedereen het op zijn eigen tempo en op zijn eigen manier onder de knie krijgen.’

Iedereen hoort erbij

Sandy: ‘We weten wat we willen, ik vind ons heel gedreven. En we zijn ook echt een téam, het ondersteunend personeel, de schoonmaker en de leerkrachten, iedereen hoort erbij. Omdat we zo’n kleine school zijn, zijn we als team heel hecht. We luisteren naar elkaar en houden elkaar in de gaten. Als iemand even een dipje heeft, kunnen we altijd bij elkaar terecht. We hebben veel voor elkaar over. Ik vind het ook leuk dat er veel mannen werken op onze school, dat zorgt voor een andere dynamiek.’ Mark: ‘En daardoor doen ook alle tl-balken het, haha!’

Welkom om kijkje te nemen

Het lerarenteam werd genomineerd door de ouders en dat was een grote verrassing. Sandy: ‘De verkiezing was heel leuk, de ouders hebben een stevige lobby gevoerd en roemden ons vanwege het contact, betrokkenheid en saamhorigheid. We zijn supertrots dat we gewonnen hebben.’

Het ambassadeurschap werpt zijn vruchten af. Mark: ‘Na het winnen van de verkiezing vroegen mensen die ook leerkracht willen worden of ze hier een keer een kijkje mochten nemen. Daar werken we graag aan mee, iedereen is welkom. Persoonlijk wil ik heel graag laten zien hoe gaaf het vak is. Vooral in deze coronaperiode krijg ik weleens het idee dat mensen denken dat het onderwijs een veredelde opvang is. Het is belangrijk dat het imago van het onderwijs verandert en de verkiezing Leraar van het Jaar kan daarbij helpen. Ik denk dat er veel meer uitgehaald kan worden als er extra lading aan wordt gegeven. Er moet meer aandacht en reuring voor komen. Dat is hard nodig voor het vak, het is hoog tijd dat er aan de boom wordt geschud!’