Direct naar content
Onderwijs010

Sandra Kramer, genomineerd Leraar van het jaar 2018 categorie basisonderwijs

Door dyslexie verliep Sandra’s tijd op de – toen nog – lagere school niet vlekkeloos. “Ik hoorde de juf van klas 1 zeggen tegen m’n moeder: Het wordt niks met Sandra. Dat heeft me gevormd en maakt mij de leerkracht die ik nu ben. Want ik heb ervaren hoe het niet moet. Ik geef elke leerling de persoonlijke, positieve aandacht die het verdient.”

“Dat wordt nooit wat met Sandra, zei mijn juf van de 1e klas tegen m’n moeder”

“Elke dag krijg ik energie van mijn kleutergroep. De sfeer, de vrolijkheid, de levenslust. Echt, dit is het mooiste vak van de wereld. Terwijl ik vroeger niet had kunnen denken dat ik juf zou worden. Want een juf met dyslexie, dat kan toch niet? Nu weet ik wel beter. Ik herken de worsteling van leerlingen met dyslexie of andere leerproblemen. Het is juist een pré. Ik begrijp hoe het is om ‘anders’ te zijn.”

Joh, doe de pabo!

“Ik werk op de Globetrotter op Katendrecht. Het is de wijk waar ik ben geboren en getogen. De wijk is veranderd en ik verander mee. Toen ik kinderen kreeg en een tijdje thuis zat, werd ik voorleesmoeder op de Globetrotter. Op een dag vroeg de directeur: Wil je ons helpen met de leerlingenadministratie? Een tijdje later zei ze: is onderwijsassistent niks voor je? Later zei ze: Joh, doe de pabo. Tegenwoordig geef ik af en toe lessen aan derdejaars pabo-studenten. En ben ik bijna leraar van het jaar geworden! Ja, dat doet me wel wat.”

Waardering

“De waardering van de ouders en kinderen is nog belangrijker voor me. Ze zeggen: Jij begrijpt de kinderen. Of: Ik heb het gevoel dat ik je altijd kan bellen. Een leerling verzuchtte laatst: Als ik bij u zou wonen… Weet je, soms denk ik, ik ga terug naar mijn juf van klas 1. Dan kan ik haar laten zien dat ze het verkeerd had. En dat ik een veel betere juf ben dan zij!”

  • Sandra: Ik laat de kinderen zelf ontdekken. Want als ik iets vertel, denken ze zelf niet na. Dus laat ik het ze zelf ontdekken.
  • Sandra is gespecialiseerd in het jonge kind. Ze helpt andere scholen om het ontdekkend leren bij kleuters te verbeteren. Meer info bij Sandra: sandra.degoeij@rvko.nl