Direct naar content

Meer beweging in de klas met Sportief Leren

Hoe krijg je kinderen op een laagdrempelige manier aan het bewegen, zonder dat het de leerkracht veel tijd kost? Volgens de neven Dylan Berkemeier en Timothy van Leeuwen kan dat door dagelijkse schoolopdrachten te verwerken in een bewegingsgame. Ze ontwikkelden Sportief Leren.

Beweging en leren combineren

“We studeerden beiden sportkunde aan de Haagse Hogeschool en kregen daar het probleem voorgelegd dat kinderen te weinig sporten en dat scholen taal en rekenen belangrijker vinden dan sport. Zo ontstond het idee om leren met bewegen te combineren”, vertelt Timothy. Sportief Leren is een quizprogramma dat gespeeld kan worden op een digibord. De docent bedenkt zelf de vragen en antwoorden en het platform koppelt daar verschillende bewegingen aan. Dylan: “De kinderen zien eerst de vraag, dan de antwoordmogelijkheden en bewegingen die daarbij horen. Ze antwoorden door de juiste beweging uit te voeren. Daarna verdwijnen de foute antwoorden en doet de klas gezamenlijk de juiste beweging.”

“De bewegingen zijn speciaal op kinderen gericht’, vult Timothy aan. ‘Dus naast de klassieke squat oefening en de jumping jack, komt ook een Fortnite-dansje voor in Sportief Leren. Het moeten verantwoorde én enthousiasmerende bewegingen zijn waar de klas van opspringt.”

Gratis jaarlicentie

Door onder andere een bijdrage van CityLab010 is Sportief Leren ontwikkeld. Timothy: “Omdat wij mede door de bijdrage van CityLab010 Sportief leren konden ontwikkelen en in deze tijd zoveel mogelijk kinderen in beweging willen brengen, kunnen leerkrachten en basisscholen uit Rotterdam gratis een jaarlicentie bij ons aanvragen. Dit kunnen zij heel makkelijk doen door hun gegevens achter te laten op onze website: www.sportiefleren.nl.”

Leerlingen antwoorden met verschillende bewegingen op de vragen op het digibord

Gerelateerde artikelen