Direct naar content

Talentscouting: echt het verschil maken als leerkracht

‘Iedereen herinnert zich van de basisschool nog wel een bepaalde momenten of een leerkracht. Als leerkracht ben je een rolmodel, dat proberen we over te dragen.’ Else-Marike Visser en Michelle Oudshoorn reizen met Talentscouting door de hele regio om jongeren te enthousiasmeren voor de pabo en een baan in het basisonderwijs.

Else-Marike Visser is leerkracht en coach bij de RVKO en docent pedagogiek op de pabo. Michelle Oudshoorn is schoolopleider bij het PCBO. Samen met nog 2 andere collega’s, Anna Jansen van Kind en Onderwijs en Suzanne de Zwaan van stichting Boor, zijn ze de drijvende krachten van Talenscouting. Talentscouting is een samenwerkingsverband van de Rotterdamse pabo’s van de Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, Thomas More Hogeschool en de gemeente Rotterdam. Het is ontstaan vanwege het tekort aan leerkrachten.

Else-Marike: ‘Talentscouting is een speciaal promotieteam. Samen proberen we middelbarescholieren en mbo-studenten enthousiast te maken om de pabo te gaan doen. We geven presentaties en voorlichting in de klas, staan op informatiemarkten en regelen speeddates. Dit jaar hebben we al zo’n 20 scholen in Rotterdam en de regio bezocht, van het Westland, Dordrecht en Zoetermeer tot de Hoeksche Waard.’

Snuffelstage

Michelle: ‘Als leerlingen enthousiast zijn na ons bezoek, organiseren we een snuffelstage op een Rotterdamse basisschool. Dan lopen ze een dagdeel mee in het onderwijs. In 2022 hebben er al zo’n 80 leerlingen aan een snuffelstage meegedaan. Voor sommige leerlingen is dat de bevestiging om de pabo te gaan doen na de middelbare school. Laatst hadden we een leerling die een week later wéér op snuffelstage ging, die vond het zo leuk dat die nog een keer wilde. We merken dat scholieren niet als eerste aan het onderwijs denken als studiekeuze. Maar als je ze aanbiedt om een dag mee te lopen, raakt dat ze wel.’

Else-Marike: ‘Voor veel scholieren is het niet zo lang geleden dat ze zelf op de basisschool zaten, tussen groep 8 en 4 havo zit maar 4 jaar. Maar na zo’n snuffelstage kijken ze met andere ogen naar het onderwijs, je ziet iets gebeuren, dat is mooi om te zien. Ik zag laatst een meisje voor wie we een snuffelstage hadden geregeld terug in het tweede jaar op de pabo, dat is wel bijzonder en denk ik het succes van Talentscouting.’

Scholieren bevragen studenten

Tijdens de voorlichting gaan pabostudenten ook in gesprek met de middelbare scholieren of mbo’ers. Michelle: ‘De scholieren zijn echt op zoek naar de verhalen van studenten. Ze bevragen ze over van alles, wat kunnen ze verwachten, welke vakken krijgen ze, hoe vaak moeten ze lesgeven, hoe is het om stage te lopen, alles kunnen ze vragen. Er ontstaat echt een wisselwerking. Het leuke is dat de pabostudenten zich verantwoordelijk voelen voor Talentscouting. Door corona konden we niet langsgaan op scholen. Toen hebben studenten uit eigen beweging filmpje gemaakt waarin ze vertelden over de studie. Het promoteam is heel bevlogen.’

Eerlijke verhaal

Talentscouting vertegenwoordigt de 3 pabo’s in Rotterdam. Else-Marike: ‘Die leiden alle drie op tot hetzelfde: een baan in het onderwijs. We staan er dan ook voor de drie opleidingen en sporen de leerlingen aan om op alle open dagen te gaan kijken en de sfeer te proeven. Er is ook een groot tekort aan mensen in de kinderopvang, het speciaal onderwijs en het voortgezet, dat brengen we ook onder de aandacht.’

Michelle: ‘We vertellen het eerlijke verhaal. We schetsen hoe een werkdag eruit ziet. Dat je meestal al om kwart voor 8 aanwezig bent om voor te bereiden, na afloop van de lessen heb je nog vergaderingen, je moet toetsen nakijken, je bent in werkgroepen actief. Je hebt dan wel 12 weken vakantie in het jaar, maar je maakt ook lange dagen, dat is ‘part of the job.’

Mooi en zinvol werk

Waarom hebben Else-Marike en Michelle zelf voor het onderwijs gekozen? Else-Marike: ‘Vanuit een passie om kinderen iets te leren. Ik vind het belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn en in vertrouwen op kunnen groeien tot volwaardige personen. Zelf heb ik vmbo gedaan en dacht dat ik geen juf kon worden. Mijn leraar Nederlands zei dat als ik dat wilde, me dat zou lukken. Dat was voor mij de bron om te komen waar ik nu ben. Inmiddels zit ik 22 jaar in het onderwijs. Laatst heb ik die leraar online opgezocht en hem dat verteld. Hij wist het zich nog te herinneren en hij vond het heel tof om te horen. Hij zei dat ik andere kinderen weer kan laten zien dat je ook met het vmbo kan worden wat je wil.’

Michelle: ‘Ik werk bijna 13 jaar in het onderwijs, ik ben begonnen als leerkracht en ben nu schoolopleider, ik coach en begeleid studenten. Het onderwijs is heel afwisselend, je kan er veel van je creativiteit in kwijt. En je draagt bij aan iemands ontwikkeling, dat geeft voldoening, het is mooi en zinvol werk. Ik weet nog dat mijn basisschooljuf een briefje in mijn laatje had gedaan toen mijn opa was overleden. Er stond op dat ik best verdrietig mocht zijn. Dat zijn de dingen die je bijblijven. Je bent als leerkracht een rolmodel en soms zit dat in hele kleine dingen. Bijvoorbeeld als een leerling niet zo’n fijne thuissituatie heeft, maar in jouw les even tot rust komt. Je kunt laten zien dat je in iemand gelooft. Je kan echt het verschil maken en dat brengen we over met Talentscouting!’

Meer informatie of het team van Talentscouting uitnodigen?

Kijk op https://onderwijs010.nl/leraarworden/talentscouten/ of mail naar: onderwijstalentscouting@gmail.com

Gerelateerde artikelen